Doe nog maar een glaasje - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Doe nog maar een glaasje - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Doe nog maar een glaasje

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

31 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

We slapen vandaag enigszins uit, wat in ons geval betekend dat we rond een uurtje of 7 wakker zijn om vervolgens rond een uurtje of 8 uit bed te stappen. We frissen ons op schuiven in de keuken aan voor een ontbijtje, een wat achteraf blijkt broodnodig bodempje.

We worden volgens afspraak opgehaald, en we worden vervolgens afgezet bij de eerste wijnboerderij waar we de rest van de groep ontmoeten. We gaan vandaag een wijn tour doen en zoals jullie zullen begrijpen is vooral Claud erg enthousiast en ze wordt niet teleur gesteld… het is 10 uur ‘s morgens en met een heerlijke *PLOP* wordt de eerste fles ontkurkt. We krijgen uitleg de geschiedenis van de familie en de wijnen die ze hier maken, erg leuk om de verschillen zo te proeven. Na 4 soorten wijn nemen we afscheid en gaan we door naar de volgende boerderij, in dit geval een iets commerciëlere boerderij wat je gelijk ziet, de uitleg is ook hier prima en we laten alle 6 de wijntjes prima smaken. We nemen nog een kijkje bij de vaten die liggen opgeslagen en gaan vervolgens door naar stop nummer 3. We komen aan bij een groot landgoed waar we het verhaal te horen krijgen achter 6 wijnen welke we uiteraard ook mogen proeven, omdat er een witte wijn erg in de smaak valt vraagt Claud of er ook een importeur in Nederland is… en jawel de wijn is ook bij ons goed verkrijgbaar, namelijk bij de Albert Heijn. Dat is nog eens een aangename verrassing, natuurlijk hebben we niet dezelfde ambiance als hier maar we gaan het zeker proberen.

Na 3 wijnboerderijen mogen we even bijkomen, we gaan richting de klok van half 3 en het is tijd om een hapje te gaan eten. De groep is erg gezellig en we besluiten met zijn allen aan een tafel te gaan zitten. We bestellen wat eten en uiteraard nog een flesje wijn, en nog een flesje, en nog een flesje. Gaande de dag vordert wordt het steeds gezelliger en zijn de tongen goed los. Met volle maagjes en hier en daar een klein hikje gaan we naar de laatste stop, ook hier krijgen we 4 soorten wijn voorgeschoteld en niemand had commentaar, ook deze waren allen prima van smaak.

De proeverijen zitten erop en we worden netjes voor de deur afgezet bij ons hotel, wie een beetje heeft meegeteld zitten we intussen op 20 soorten wijn maar gelukkig zijn het geen volle glazen en kun je zo hier en daar de wijn wegspoelen/uitspugen (dit is hoe het eigenlijk heurt maar niet iedereen heeft dat tijdens de uitleg meegekregen).

We hadden leuk contact met een Duits stel en spreken voor de avond af bij een goed vlees restaurant, hier gaan we voor 2 soorten dry aged vlees het zijn flinke stukken en die delen we dan ook met ze 4en met nog wat lekkere bijgerechten met natuurlijk ook hier weer een flesje wijn erbij. Na het toetje zitten we echt bommetje vol en sluiten we de avond met ze 4en af.

We hebben een gezellige dag achter de rug, nu op naar dromenland…

Groetjes,
Ron & Claudia

• 01 November 2016 - 20:44

Ella:

Lieve Kids,,

Hartstikke leuk om jullie verhalen te lezen en wat beleven jullie weer een hoop.
    Geniet nu nog lekker en doe voorzichtig .

Liefs van ons en dikke knuffels

• 01 November 2016 - 22:05

Netty:

In Stellenbosch Oom Samie Se Winkel nog gezien ?