De panorama route - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De panorama route - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De panorama route

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

15 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

We zijn vandaag weer vroeg wakker zelfs al voor de wekker, de zon komt al vroeg op en de gordijnen in het hotel zijn niet echt donker, maar we voelen ons wel uitgerust dus dan maakt het niet uit. We frissen ons op en gaan ontbijten in het hotel waar een klein buffet is uitgezet, genoeg lekkers om onze maagjes te vullen. Het hotel heeft een fijne sfeer, tijdens het ontbijt hebben we jaren 60 muziek en de aankleding doet denken aan Engelse koloniale stijl. We pakken na het ontbijt onze laatste spullen en checken uit.

Vandaag doen we het meest bekende stuk van de panorama route, dit is ook bekend onder de Blyde River Canyon Nature Reserve. Onze eerste stop is 3km van het hotel vandaan en daar bekijken we het eerste viewpoint The Pinnacle een mooie rotsformatie. Na weer zo’n 3km komen we aan bij God’s window, helaas hangt er nog een hoop mist en kunnen we hier niet alles goed zien, maar we wandelen er nog wel wat rond en hebben aan de andere kant van de berg wel een mooi uitzicht. Zo’n 1km verder ligt wonderview hier trekt de mist al wat meer op en hebben we beter beeld hoe het eruit moet zien bij helder weer.

Met een kleine omweg (zo’n 2km) komen we aan bij de Lisbon waterval ook hier weer prachtige uitzichten bij de verschillende grotere en kleinere watervallen, het mooie is dat alles hier zo dicht bij elkaar zit en je snel van alles kunt zien.

Hierna stappen we de auto in voor een iets langere rit naar de Bourke’s Luck Potholes dit verschijnsel is ontstaan door erosie waardoor er hele mooie ronde vormen in de stenen zijn gekomen, we wandelen hier wat rond over de stenen en vervolgen daarna onze weg weer met de auto.

De wegen die we vandaag rijden gaan door de bergen heen en we slingeren dan ook wat af, we laten de auto weer hard werken als we naar boven gaan en laten hem weer rusten als we naar beneden rijden, het zijn fantastische uitzichten en de weg is ook vrij rustig dus het is heerlijk rijden en genieten.

Op naar onze laatste viewpoint van vandaag de 3 rondavels, dit zijn 3 pieken op een berg die lijken op lokale huizen, een gids verteld ons dat de pieken vernoemd zijn naar de 3 vrouwen van chief Maripi, een grotere berg wat verderop gelegen is naar hem vernoemd, we leren weer aardig wat geschiedenis. De kloof zou de 3e diepste van de wereld zijn maar daar twijfelen wij aan want dit soort verhalen en namen hebben we ook al in Peru gehoord, dit zouden we dus nog eens moeten natrekken wat er nou wel klopt. Onderin de kloof loopt nog een rivier waar boottochten worden geregeld maar wandelingen zijn niet meer mogelijk door de luipaarden die zich er hebben gevestigd.

We vervolgen onze weg weer en rijden de bergen uit en gaan naar vlakker land toe waarbij ook de wegen kaarsrecht zijn met heel af en toe een flauwe bocht voor een afslag. We rijden nu in het Kruger gedeelte en proberen al wat beesten te zien maar helaas veel meer dan een aapje en een paar struisvogels hebben we onderweg nog niet gezien, de koeien en geiten tellen we bij deze niet mee.

Rond een uurtje of half 3 komen we aan bij onze volgende slaapplek (La Lechere in Phalaborwa) een schattig onderkomen waar we de meest luxe kamer hebben, de kamer is een ware verrassing zo mooi.
Nadat we hebben ingecheckt gaan we snel op zoek naar een restaurantje want we hebben ondertussen wel wat trek gekregen, we vullen onze buikjes en genieten van de airco in het restaurant het is ineens zo’n 33 graden geworden en dat terwijl het in de ochtend nog 15 graden was.

We gaan nog even langs de supermarkt om wat kleine boodschapjes te doen en vervolgen onze weg naar de toegang van het Kruger park om wat informatie in te winnen.

Terug in het guesthouse kleden we ons om en koelen we lekker af in het zwembad, helaas hebben de muggen Claud alweer snel gevonden en gaan we weer richting de supermarkt om lokale middeltjes te halen tegen de muggen. We zijn gisteren al aan onze malaria pillen begonnen maar willen het liever voorkomen en kopen dan ook wat kaarsjes en wierook, heel romantisch… en een spray die aangeraden wordt door de eigenaresse van het guesthouse. De rest van de avond zitten we buiten met onze kaarsjes en relaxen we een beetje en lezen ons in over het Kruger park waar we morgen heen gaan, we gaan niet laat slapen want we gaan morgen al vroeg op pad.

We hebben weer een afwisselende dag gehad en vermaken ons prima hier.

Groetjes,
Ron & Claudia

• 15 Oktober 2016 - 21:24

Hellen:

Super leuk geschreven allemaal. Wat is het er prachtig zeg. Veel plezier nog samen en voorzichtig !!! xxx