Spoorzoekertje - Reisverslag uit Siteki, Swaziland van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Spoorzoekertje - Reisverslag uit Siteki, Swaziland van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Spoorzoekertje

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

20 Oktober 2016 | Swaziland, Siteki

Spoorzoekertje,

De wekker gaat vroeg, en niet zonder reden. We hebben een sunrise game drive geboekt waarvoor we om 5:30 ons bij de Jeep mogen melden.

Schijnbaar zijn we de enige enthousiastelingen want er is nog niemand te bekennen. We zijn nog een beetje te vroeg en lopen nog even naar het meertje toe wat zich voor het restaurant bevind. De nijlpaarden liggen nog steeds een zacht huidje te kweken maar verder lijken er geen dieren te zijn. Opeens hoort Claud een hoop gerommel en ondanks dat mensen rare geluiden kunnen maken leek dit toch echt een dier te zijn. We besluiten een stuk op te lopen en krijgen een verrassing van jewelste. Achter de struiken komt de eerste witte neushoorn tevoorschijn gevolgd door vele vrienden en vriendinnetjes. Op een meter of 10 afstand lopen zo’n 12 neushoorns in goede gezondheid inclusief hun hoorn voorbij. Ze kijken wat op en om waarbij ook wij gekeurd worden, gelukkig worden we goedgekeurd en lopen ze rustig verder richting het meertje.

Het is inmiddels tijd om naar de parkeerplaats te gaan, de open Jeep staat klaar en blijkbaar blijven wij de enige die zo vroeg uit de veren konden komen, wederom een privé game drive (safari) dus. Het park is opgedeeld in drie gedeeltes; het eerste deel wordt het Rhino park genoemd, hier hebben ze alle neushoorns bij elkaar gebracht zodat ze deze 24u per dag kunnen bewaken en in de gaten kunnen houden tegen stropers. Het tweede deel is wordt Lion park genoemd, hier zitten de jagers en overige dieren bij elkaar maar dit is alleen met een gids toegankelijk, zover wij eruit opmaken hebben de leeuwen beperkt voedsel zodat ze gezond blijven en niet lui, nadeel is hiervan dat ze geen absolute veiligheid kunnen garanderen waardoor je dus niet zelf op pad kan. Het derde deel is ingericht voor alle overige dieren op neushoorns en leeuwen na. We krijgen een rondleiding van zo’n 2,5 uur en hebben zelfs het geluk vijf leeuwen tegen te komen, gelukkig hebben ze geen honger en krijgen we uitgebreid de kans om wat foto’s te schieten. Verder komen we ook nog een groep jonge olifanten tegen die met elkaar aan het spelen en stoeien zijn, echt geweldig om van zo dichtbij te zien, de dieren lijken zich helemaal niet te storen aan ons wat ons vervolgens de kans geeft om de camera lekker te laten klikken.

Na de geslaagde game drive gaan we terug naar de rondavel, even opfrissen nu we fatsoenlijk daglicht hebben. Fris en fruitig kunnen we de rest van de dag beginnen. We stappen in ons witte paard en besluiten de parken (op het leeuwen park na) in te trekken. We hebben een kaart gekregen bij de receptie en Claud werpt zich op als navigator, alle wegen zijn onverhard en vereisen veel van de auto maar we hebben er erg veel lol in. Af en toe moet Ron even getemd worden want de coureur komt met deze wegen in hem naar boven, maar aangezien hij dat niet is en de auto nog heel aan moet komen in Kaapstad proberen we het rustig aan te doen. Tijdens ons avontuur van zo’n 6 uur sturen komen we genoeg dieren tegen en kijken onze ogen uit, het is ontzettend imposant als er een groep Impala’s over de weg vliegen of dat je moet stoppen omdat de weg wordt geblokkeerd door een groepje giraffen. De afsluiter van de rit is misschien nog wel het mooiste, moeder neushoorn met haar kleintje achter haar aan op zeer kleine afstand van de auto, fantastisch!

Het is inmiddels een uur of 5 en tijd om terug te gaan, we nemen plaats in het restaurant aan het voorste tafeltje bij het meer. Hier kunnen we ons voorbereiden op morgen want dan vertrekken we weer en typen we weer een stukje van ons dagboek, helaas voor jullie komt deze later online want tja…. Geen stroom…

Wij genieten nog even van de avond,

Groetjes,
Ron & Claudia