De oceaan afspeuren - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De oceaan afspeuren - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De oceaan afspeuren

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

30 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

We starten onze dag weer eens vroeg, we moeten namelijk om half 7 in Hermanus zijn voor onze walvis tocht. Gezien Claud wel vaker last heeft van reisziekte staan we nog wat eerder op om een klein ontbijtje te nuttigen en er meteen een pilletje bij te doen. Iets voor 6en vertrekken we naar Hermanus, de weg is lekker rustig en voor we het weten zijn we in de haven. We melden ons bij het kantoortje en krijgen daarna nog wat veiligheidsinformatie en info over de walvissen.

Om 7 uur zit iedereen aan boord en hebben wij een mooi plekje op het bovendek bemachtigd, we varen de haven uit en komen meteen in een stel grote golven terecht. Iedereen aan boord kijkt goed om zich heen of we een walvis tegen komen en als eerste zien we Siebert de zeehond voor de boot zwemmen maar die gaat er snel weer vandoor. We komen een paar groepjes met pinguïns tegen en die vermaken zich ook prima, we blijven varen tot we aan de andere kant van de baai zijn bij het plaatsje Gansbaai zijn, helaas zien we nog niets maar de kapitein is vast besloten en blijft varen tot we walvissen zien. De geplande aankomst tijd gaan we dan ook niet halen maar hij blijft zijn best doen. Eindelijk zien we onze eerste walvis, het is helaas ook wel onze enige en het was in een flits weer voorbij maar we hadden mazzel en zaten aan de goede kant van de boot. Het walvissen seizoen is ook aardig op zijn retour dus de kans dat we ze zouden zien was al klein maar blij dat we zijn dat we er toch 1 gezien hebben. Door de grote golven zijn er genoeg zieken aan boord maar wij voelen ons beide goed, zouden dat dan toch de wonderpilletjes zijn ? we weten het niet maar we zijn blij dat we ons goed voelen na de flinke golven.

We rijden weer terug naar Villa Chad en krijgen nog een lekker ontbijtje die we nog tegoed hadden. We frissen ons op en checken uit, helaas waren we hier maar 1 nachtje want wat is het een fijne plek. Via een weg langs de kust rijden we door naar onze volgende bestemming, we stoppen nog een paar keer voor foto’s en zijn jaloers op de motorrijders die we tegen komen… wat een gave wegen om op de motor te ontdekken.

Na een uurtje sturen komen we aan in Stellenbosch, hier zullen we 2 nachten verblijven. We hebben bij Absolute Bosch Guesthouse een kamer gereserveerd en worden ook hier weer netjes en enthousiast ontvangen, het valt inmiddels erg op dat iedereen hier ontzettend vriendelijk is en je gelijk een warm gevoel van welkom geven. We krijgen een grote kamer in het huis toebedeeld met eigen keuken/woonkamer, slaapkamer inclusief en-suite badkamer. We krijgen een sleutel van het huis en een afstandsbediening voor de poort en kunnen weer gaan en staan waar we willen.

Na het uitladen van de koffers besluiten we Stellenbosch te verkennen, het is een schattig en opgeruimd plaatsje wat voornamelijk draait op studenten (er zijn hier veel scholen/universiteiten) en wijn toeristen, Stellenbosch is wijn streek nummer 1 van Zuid-Afrika. Er zijn ontzettend veel barretjes, cafétjes en restaurants te vinden dus een diner was snel gevonden.

Nu nog even uitbuiken en relaxen, morgen een leuke dag voor de boeg.

Groetjes,
Ron & Claudia