De laatste.... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De laatste.... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De laatste....

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

11 Oktober 2013 | Laos, Luang Prabang

Vandaag onze laatste…. Laatste dag in Vang Vieng maar vooral onze laatste lange busrit, welke van de 2 we in ieder geval niet missen laat zich raden.

Om 9 uur werden we opgehaald door een zogeheten “mini-van” niets meer of minder dan een Hyundai H200 met airco en stoelen. Gezien de bus nog niet afgeladen was werd er hier en daar nog een stop gemaakt om een local op te pikken om zo maximaal rendement te halen, iets wat begrijpelijk is want voor die prijzen zit je in Nederland nog geen 10 minuten in een bus,laat staan 5 uur.

Over het uitzicht niets te klagen, uiteindelijk onze draai in de stoel weer gevonden en dan is het alleen een kwestie van uitzingen en genieten van het uitzicht. Het noorden van Laos bestaat voornamelijk uit bergen, bergen en nog eens grote bergen. De verbindingsroute liet helaas te wensen over, was niet geasfalteerd en zat vol met kuilen, helaas hadden we ook een niet al te beste chauff, iets wat met een knus plekje op de achterste bank (boven de achteras) geen beste combinatie is…. Zo nu en dan werden we dus gelanceerd, jammer voor jullie waren er geen camera’s aan boord maar het zal ongetwijfeld leuk beeld opgeleverd hebben.

De weg door de bergen was slecht maar ook erg stijl, we kwamen bordjes tegen van 12% maar wij denken dat de wiskunde ook nog van het jaar 0 is hier, 12% is een peulenschil in verhouding met wat we gereden hebben, we moesten zelfs een keer allemaal uitstappen omdat de bus zelfs in zijn eerste versnelling niet meer wilde en later moesten we nog stoppen i.v.m. oververhitte motor. Uiteraard kunnen we ook de conclusie trekken dat we teveel loempia’s op hebben of dat Hyundai niet al te beste motoren levert… politiek lijkt het ons juist de heling van de bergen maar de schuld te geven.

Als 2 verse milkshakes kwamen we de bus uit (hoewel zulke melkbussen zijn we inmiddels niet meer, we hebben al een lekker kleurtje) en werden gelukkig gedropt voor een goed koffie barretje. Na een opfrissertje zijn we opzoek gegaan naar een slaap plek die we gelukkig al snel gevonden hebben bij het Hoxieng 2 hotel. Een knus en goedkoop maar vooral schone kamer in het centrum van Luang Prabang.

Na het inchecken gelijk een rondje door de stad gemaakt, het lijkt erop dat de meeste toeristen nog op een dag-tour zijn want het was nog heel rustig, na zo’n 3 kilometer heb je een heel rondje gemaakt… niet echt groot dus. S’avonds hebben we nog wat tour bureaus bezocht voor wat vermaak van morgen en daarna een lekker hapje gedaan bij het Tamarind cafe, erg goed lokaal gegeten. We hebben diverse kleine Loas specifieke gerechten besteld die vervolgens netjes met uitleg en al werden geserveerd aan tafel, we hebben heerlijk gegeten!

Op de terugweg had zich intussen een ware avondmarkt ontpopt op de hoofdweg waar we nog een rondje over gemaakt hebben, kraampjes zijn voornamelijk gevuld met lampioenen, t-shirts, armbandjes en andere prullaria maar dat mag de pret niet drukken, het voelt vooral allemaal erg levendig en gezellig aan en is zeker de moeite waard om een rondje over te wandelen.

Groetjes
Ron & Claud