Visum 2, Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Visum 2, Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Visum 2, Cambodja

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

02 Oktober 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen vroeg weer uitgecheckt, we zaten om 6 uur aan een wat schamel ontbijtje maar helaas, de stad was nog aan het ontwaken dus we moesten het er maar mee doen. Om 6:45 werd de bus volgeladen en zijn we richting de boot gereden, daar werden de tassen ingeladen en kregen we de eerste papieren voorgeschoteld om het visum voor Cambodja te regelen.

We hebben een rondvaart van 45 minuten over de Mekong gehad waarna we aankwamen bij een fishfarm, het eerste wat je tegemoet kwam was de onaangename geur van het voer, het 2e was het water… de fishfarms zijn allemaal drijvende pontons met kooien eronder waar de vissen in gekweekt worden, je kunt natuurlijk raden wat er gebeurd als een groepje van 10 westerse toeristen op het zelfde punt van een ponton gaan staan…. We hebben een korte uitleg gekregen en vervolgens een demonstratie van het vissen voeren, er werd een schep vissenvoer de kooi in gestrooid en toen brak er een gevecht los van heb ik jou daar, een grote spartelende bende in die kooi (inclusief vissen die daarna op het droge lagen). Na de fishfarm zijn er weer opgestapt en werden we afgezet bij een cham-dorp. Een afgelegen dorpje waar we konden zien hoe de mensen daar leefden, opzich niet veel anders dan de eerder geziene dorpjes en hebben er dan ook niet heel veel tijd doorgebracht.

Het laatste deel van de boottocht ging naar de grens van Cambodja, het was een uurtje varen en het uitzicht liet niets te wensen over, werkelijk waar een prachtige omgeving. Aangekomen bij het eerste punt werden onze paspoorten (die we van te voren hebben afgegeven bij “de regelaar”) voorzien van de departer stempels welke aangeven dat we Vietnam verlaten hebben. Vervolgens zijn we 500mtr verder gevaren (nu inclusief vlag van Cambodja op de boot) en mochten met tas en al het land weer op, hier werd ons visum geregeld en afgegeven en vervolgens onze paspoorten weer afgestempeld met de stempel dat we in Cambodja zijn.

Leuk tijdverdrijf tijdens het wachten op ons visum was ook verzorgd, een plaatselijke aannemer was een betonnen constructie aan het maken, ze waren op het moment van het wachten druk bezig met het bekisten van het vlechtwerk en het aanmaken van de cement. Na de ervaring van onze eigen verbouwing en alle informatie over beton van Ome Hans weten we een ding zeker… ze nemen het niet zo nou met alle maten en verhoudingen.

Met de verse stempels op zak hebben we weer plaats genomen voor de laatste 2 uur in een busje op naar Phom Penh, de rit verliep redelijk op de paar bulten en kuilen na. We hebben gister even snel een hostel uitgezocht om ons af te laten zetten (Last Home Hostel).

Op het eerste gezicht een schattig maar rommelige hostelletje, we hebben de tassen neergezet en zijn direct een wandelingetje gaan maken. Eerst een wandeling langs de rivier waarna we een bakkie hebben gedaan bij een cafetje, daarna zijn we naar de plaatselijke markt gelopen (voor jullie idee, 1 op 1 Beverwijk hier), kleine stalletjes met van alles en nog wat en alles zonder verpakking (herkomst onduidelijk). Helaas brak ook de hemel weer open, we zijn gevlucht naar een winkel centrum welke ook een foodcourt had, gezien het al half 6 was hebben we hier gelijk wat te eten gehaald. We hebben een heerlijke pizza op, weer eens wat anders dan rijst of noodles.

Met een gevuld maagje op naar het hotel, nog even relaxen en ons dagboek (=blog) weer schrijven, Ron was inmiddels al aardig op weg met de blog tot de paniek bij Claud uitbrak, Claud dacht laat ik nog even tripadvisor raadplegen en wat recensies over het hotel lezen (dit kon helaas niet door gebrek aan goede wifi in Chau Doc) …. De ergste nachtmerrie werd waarheid, BED BUGSSS en nog een recensie van 29-09 ook… of ze er nog wel of niet zijn, slapen doe je niet lekker met deze wetenschap dus gelijk de tassen gepakt, snel tripadvisor geraadpleegd voor een alternatief en ons door een TucTuc laten brengen. Kost een beetje meer maar je weet gelijk waar het hem in zit. Anise hotel verwelkomt ons in ieder geval de aankomende 2 dagen….

Groetjes
Ron & Claud

• 02 Oktober 2013 - 19:20

Netty Meuldijk:

Lieve Ron & Claudia,
    Genieten iedere avond van jullie reisverslagen, zo gaaf geschreven, dat je het voor je ziet en dat is de kunst! Geniet nog van jullie onvergetelijke ervaringen en veel plezier daar! Dikke X van Ary en Netty Meuldijk

• 02 Oktober 2013 - 19:24

Hans En Corrie:

Weer een mooie dag gehad en nog steeds mooi weer .
    Maar wat een gedoe altijd met die visums,dit hoorde we ook steeds van Iris en thomas.
    Ome Hans vraagt of ze daar ook 2e hands betonmixers kunnen gebruiken.
    Een leuke dag morgen .
    Liefs van Ome hans en Tante Corrie

• 02 Oktober 2013 - 19:31

Netty Meuldijk:

Gaan jullie ook nog naar Shianoukville aan het strand ?
    Joyce is daar in februari geweest.