Met de bus naar Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Met de bus naar Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Siem Riep

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

04 Oktober 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, zijn voor de noodwekker wakker geworden en hebben ons op het gemak aangekleed en begeven naar het terras voor een lekker ontbijtje. Na het ontbijt hebben we onze tassen gepakt en zijn we uitgecheckt. Gelukkig konden de tassen beneden in de lobby blijven zodat we zelf nog even op pad konden gezien de bus naar onze volgende bestemming pas om 14:30 zou vertrekken.

Er viel genoeg te zien in de stad het was namelijk een feestdag dus iedereen was netjes gekleed en ging naar de tempel voor het brengen van een offer, iets wat meteen een leuk plaatje voor ons opleverde…. Een kleine uitleg:

Langs de straat koop je je offer (een kokosnoot of een bloem) waarna je aansluit in de rij om het offer te brengen bij het beeld wat in de tempel staat. Als je het offer gebracht hebt vertrek je weer. Je offer wordt vervolgens bij elkaar geraapt en verlaat linéa recta de tempel via het raam waaronder een grote vuilniscontainer staat opgesteld. De vuilnis container wordt leeggeroofd of gekocht door de straat venter en daar is de cirkel weer rond. (Vermoedelijk wordt het offer gebracht tegen straat armoede wat dus ook daadwerkelijk effect heeft, maar of dat door tussenkomst van de aanbeden god is daar twijfelen we aan).

We waren redelijk bijtijds weer terug bij ons hotel en te vroeg om te vertrekken naar de busjes dus we hebben nog een rustmomentje gepakt met een clubsandwich, wat te drinken en een boekje.

Een TucTuc heeft ons gebracht naar de verzamel/vertrek plaats gebracht van de lokale busorganisatie waar we werden ingeladen, het is een rit van 300km welke we in 6 uur hebben afgelegd. De weg was redelijk goed te doen hoewel een aantal plaatsen rampzalig was, dit was een van de eerste busreisjes waarbij we niet in slaapgevallen zijn. We hebben ons desondanks prima vermaakt met muziek en een spelletje.

Aangekomen in Siem Reap hadden we snel een TucTuc gevonden die ons naar het hotel gebracht heeft welke we vooraf gekozen hadden op Tripadvisor, een prima hotel en zelfs de grootste kamer tot nu toe!!!! De bediening is buitengewoon beleefd en is duidelijk onder de indruk van onze slippers, ze buigen steeds om ze te bekijken… omdat we niet veel gegeten hebben nog even loempia’s bij de roomservice besteld en straks ons bedje in, morgen beloofd een dagje tempels te worden waar deze plaats om bekend staat.

Groetjes
Ron & Claud

• 05 Oktober 2013 - 10:33

Samantha:

Wat bijzonder hoe mensen daar hun offer brengen! Hebben jullie dat ook gedaan?

Haha, jullie slippers! Zeker birkenstocks?

Veel plezier nog.

liefs

samantha

• 05 Oktober 2013 - 20:10

Nettymeuldijk:

Veel plezier en jullie tempeldag Angkor wat, maak er wat van ! Joyce is hier nu vanwege Furiade en zij heeft in februari Angkor Wat gedaan en ook de busrit vanaf phnom Penn naar Siem reap , onvergetelijk ! ! Groeten van ons hier uit Maassluis X