Nazca Lijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Nazca Lijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Nazca Lijnen

Door: RonClaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

09 November 2014 | Peru, Nazca

Zo we zijn weer een ervaring rijker…. de nachtbus. Het is ons goed bevallen en viel reuze mee, dat we er natuurlijk al een lange dag op hadden zitten hielp natuurlijk wel mee. We waren op tijd op het busstation en konden zo onze spullen inchecken net als op de luchthaven, daarna konden we de VIP lounge in en moesten we nog even wachten op de bus. Toen alles was ingeladen konden ook wij onszelf inladen en maakten we ons klaar voor vertrek. Wij hebben ervoor gekozen om beneden in de bus te zitten waar de stoelen bijna helemaal plat kunnen, na 5 min kwam de "stewardess" al langs onze tafeltjes installeren?!?! Bleek dus dat we nog een warme maaltijd kregen net als in het vliegtuig dit keer nasi en bami met kip, gezien we al gegeten hadden hebben we maar een paar hapjes op uit beleefdheid. Al snel werd er een film gestart maar weer alles in het Spaans dus zetten we onze stoel snel in de slaapstand om te gaan slapen. Beide een paar keer wakker maar voor de rest hebben we prima geslapen gelukkig werden we erop gewezen dat er al in Nazca aangekomen waren anders hadden we dit denk ik wel gemist zo suf waren we nog.

Aangekomen op het station stonden er meteen genoeg mensen om ons heen te dringen voor een taxi en de luchthaven, hier hadden we even totaal nog geen behoefte aan dus zijn we het kantoor ingelopen van de busmaatschappij. Hier hebben we meteen de tickets voor de bus naar Ica geregeld waar we ht eind van de middag heen gaan. In het kantoor hebben ze ons ook nog info gegeven over taxi's, het vliegen boven Nazca en wat we nog konden zien. Nadat alles geregeld was zijn we maar het centrale plein gelopen en hebben we een taxi naar de luchthaven gepakt.

Aangekomen op de luchthaven kon onze zoektocht beginnen naar een maatschappij, we wisten wat we wilden dus dat maakte het een stuk makkelijker. We kozen voor een kleine Cessna C172 voor maar 2 passagiers, deze vliegen langzamer, lager en zijn wat wendbaarder waardoor we de Nazca lijnen goed zouden moeten kunnen zien. Nadat we beide zijn gewogen, (nee, de getallen worden niet bekend gemaakt) de paspoorten gecheckt zijn en we de luchtvaartbelasting hebben betaald konden we naar de wachtruimte.
Na een korte periode wachten stond ons vliegtuig klaar en konden we foto’s maken filmen, en er eens goed naar kijken… we mochten van alles vragen, erg leuk!

De start ging lekker vlot en het is heel leuk om eens in zo’n klein vliegtuigje te zitten. Naast de piloot zat een soort van gids die ons zou wijzen op de lijnen zodat de piloot zich op het vliegen kon concentreren. De lijnen zijn zo’n 2000 jaar oud en er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan over het fenomeen. We hebben zo’n 13 figuren gezien en de piloot deed heel erg zijn best dat we het goed konden zien, eerst via links vliegen en daarna via rechts zodat we er beide goed zicht op hadden. Aan het eind van de trip zijn we nog over de aquaducten gevlogen wat hier de watervoorziening is dit komt uit dezelfde periode als de lijnen bijzonder knap dus voor die tijd. Na zo’n 45 minuten staan we weer met beide benen veilig op de aarde en zijn we er allebei nog vol van zo gaaf als dit was. We begonnen de trip een beetje sceptisch omdat meerdere mensen zeiden amper iets gezien te hebben maar wij zijn maar al te blij dat we alles goed gezien hebben, met de uitleg en aanwijzingen van de gids hebben we figuren als de aap, hond, walvis, condor, kolibrie gezien en verschillende lijnen / vlaktes die vermoedelijk gebruikt werden om de goden te eren. (TIP: even googlen voor een indruk)

Een taxi heeft ons weer in het centrum afgezet waar we de middag hebben vertoefd, er zijn hier nog wel bezichtigingen te doen maar niet iets wat ons echt aanstaat en dus doen we een lekker drankje en eten we wat. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar zo’n 35 graden wat ons lekker loom maakt, een koud drankje doet dan echt wonderen. Lekker relaxen en beetje bij lezen dankzij de WIFI verbinding helpt ons prima de dag door.

Rond een uur of drie zijn we langzaam aan naar het busstation gelopen, onze bus was netjes op tijd en we hadden prima plekken, op de boven verdieping vooraan! Het was een korte rit naar Ica, maar twee uurtjes dus voor ons inmiddels een peulenschil. Ica wordt beschreven als een stad waar je moet opletten als toerist, het is er niet “onveilig” maar opletten moet je wel. Het hotel wat we hebben uitgezocht zit ook in een beveiligde wijk en er staat een hek omheen, ze zullen het niet voor niets doen… toch voelt het niet onveilig en zal het voornamelijk als voorzorgsmaatregel gelden.

Het hotel is dit keer super, het beste tot nu toe. Onze kamer is groot, twee tweepersoons bedden, grote flatscreen (met Spaanse programma’s ), airco en een badkamer met grote regendouche en jacuzzi. Het restaurant serveert heerlijk eten en ook een zwembad ontbreekt niet. Kortom even heerlijk het vakantie gevoel stimuleren hier in Ica.

Groetjes
Ron & Claud

• 10 November 2014 - 19:39

Hellen:

Hallo Claudia en Ron met heel veel plezier lezen we jullie avonturen heel erg leuk geniet ervan samen en dikke kus