Een dagje La Paz verkennen - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Een dagje La Paz verkennen - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Een dagje La Paz verkennen

Door: RonClaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

25 Oktober 2014 | Bolivia, La Paz

Na heerlijk te hebben uitgeslapen tot een uurtje of half 8 zijn we ons maar eens gaan opfrissen en hebben we boven in het hotel lekker een ontbijtje genomen wat pannekoekjes en fruit, brood is hier niet gemaakt om te eten maar vermoedelijk een moordwapen want je kan er iemand zijn hoofd mee ingooien… andere conclusie kan zijn dat de bakker het meel met cement had verwisseld… hoe dan ook een hap is voldoende voor een tandartsbezoek. De locatie is hartstikke mooi want je kijkt zo over de stad uit dus dat is extra genieten. Vandaag een zonnige dag dus dat komt mooi uit om de stad te gaan verkennen.

Via tripadvisor kwamen we op de free walking tour van Red Cap, hetzelfde hebben we een jaar geleden gedaan in Amsterdam en dat was ons prima bevallen. Het principe is simpel, een groep jonge en enthousiaste mensen van de lokale bevolking geeft een rondleiding door de stad en aan het eind kan je ze “tippen” wat jij het zelf waard vindt. Gezien we nog vroeg waren zijn we eerst zelf nog over de markt gelopen, dit is echt een hele grote markt waarbij alles gewoon open en bloot op straat ligt zelfs de tong van een koe… Witte en zwarte maïs, gedroogde aardappelen witte en zwarte, allerlei soorten specerijen en kruiden, verse vis, verse kip jullie snappen de rode neusjes hadden genoeg te verwerken.

We waren op tijd bij het park waar we moesten verzamelen en konden zo nog even van het zonnetje genieten (dit keer wel met zonnebrand…) Om 11 uur startte de tour met onze gids Ariel een vrolijke en enthousiaste kerel die genoeg te vertellen had. Het punt waar de tour start is bij een park waarnaast de gevangenis ligt, hij heeft er wel een kwartier over verteld, wat een informatie wist hij ons te melden. Hoe de gevangenis tot stand is gekomen zo in het midden van de stad, het was vroeger een buitenwijk maar de stad is enorm gegroeid. Hoe het er binnen aan toe gaat, het is er zelf regulerend en er zijn daardoor zo goed als geen bewakers aanwezig, er zijn verschillende rangen waarbij de hoogste rang gewoon een appartement in de gevangenis bezit van 2 verdiepingen. Dit is nog maar een fractie van wat hij ons wist te vertellen, wij wisten al snel deze tour zou 2 uur duren maar dat gaan er meer worden…

De volgende stop was op de markt waarbij we uitleg kregen over de vrouwen die er werken, sommige zitten daar maar bezitten wel heel veel clubs en zijn eigenlijk miljonair. De hoedjes die ze op hebben hoe dat tot stand is gekomen en allerlei tradities die er zijn om je spullen te kopen op de markt. Op naar de “witches market” oftewel de hokus spokus markt, waar er van alles te verkrijgen is om alle het kwade te verdrijven en of op te roepen, ook hier weer een heel stel tradities waar wij eigenlijk veel te nuchter voor zijn…

Hierna vervolgen we de weg naar de San Francisco kerk, uiteraard weer volop uitleg over alle beeldjes aan de buitenkant en hoe de kerk tot stand is gekomen. Snel door naar een soort food court, nouja zo zien ze het hier het is niet zoals wij gewend zijn uit Azië dus voor ons valt dit wel een beetje tegen, wel nog wat lokaals gegeten, een gevulde aardappel en die was erg lekker. De volgende stop is in het politieke centrum waarbij we uitleg kregen waarom Bolivia in de Guinness Book of Records kan staan vanwege de aantallen presidenten die er zijn geweest, ook hier heeft een hele evolutie plaats gevonden, de gids wist alles netjes uit te leggen en vol verbazing vervolgden we onze weg naar de laatste stop. Aangekomen in de pub kregen we nog wat laatste uitleg over het type mensen die je op straat kan zien, de schoenenpoetsers die hier met bivak lopen, de kinderen verkleed als zebra’s oftewel genoeg te vertellen nog. Het was weer een zeer geslaagde trip met vooral leuke jonge mensen in de groep en een gids die iedereen geïnteresseerd wist te houden, hij had dus een goede tip van ons verdiend!

Na de tour zijn we naar de rode kabelbaan gegaan om hier een fantastisch uitzicht te hebben over de stad, de kabelbaan is nog maar een paar maanden in gebruik maar is heel handig voor de bevolking het scheelt enorm veel tijd met transport. Een paar weken geleden is ook de gele lijn geopend en binnenkort ook de groene, het maakt de stad meteen een stuk moderner.

Na de tocht zijn we maar snel wat gaan eten want we hadden toch wel trek gekregen na al dat wandelen. De hele stad ligt zoals eerder al gezegd in een vallei, dit betekend dat er geen straat recht loopt alles is klimmen en dalen, en dat op 4000m maakt dat je vrij snel buiten adem bent. Vandaag hadden we zin in een lekkere makkelijke hap dus zijn we maar naar de Burger King gegaan, het leuke aan eten op deze hoogte is ook dat je trek veel minder is, waarbij we normaal gewoon een menu naar binnen werken lukt dat hier niet, thuis maar voortaan op zolder eten ;)

Wij gaan zo lekker slapen want we hebben morgen weer een drukke maar gave dag voor de boeg maar daar morgen meer over!

Ron & Claud

• 26 Oktober 2014 - 14:47

Jolanda Van Den Berg:

Het klinkt allemaal geweldig jullie belevenissen, ik zit hier thuis op de bank mee te genieten!
    Enjoy de rest van de reis en vooral delen....
    PS. ik mis jullie wel hoor bij AH

• 28 Oktober 2014 - 20:36

Hans En Corrie:

Hallo vakantie hangers.
    Weer mooie verhalen en wat een mooie geschiedenis weten jullie te vertellen.
    Het lijkt of jullie een boek uit je hoofd van de geschiedenis hebben geleerd zo knap.
    Jullie zouden ook Annabel van Jos enWilma mee kunnen nemen over stukjes geschiedenis.
    Nu jullie heerlijk genieten .
    En Ome Hans ligt de binnenkant van z,n ogen te bekijken.
    Doei doei