Survival of the blubber - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Survival of the blubber - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Survival of the blubber

Door: Ron & Claudia

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

05 Januari 2010 | Maleisië, Tanah Rata

Piep piep piep piep, jawel het was weer 07:00 uur in de morgen tijd om wakker te worden, tijd om op te frissen, tijd om te ontbijten en tijd om onze geplande trip te beginnen….

We hebben heerlijk ontbeten bij ons verblijf, scrambled eggs met toast voor Claud en voor Ron de French toast. Het smaakte ons heerlijk en tijdens ontbijt kwamen we nog oude bekenden tegen. Een Duits stelletje wat we hadden ontmoet op oudjaar avond op het strand van Langkawi. Onderling wat informatie en bezienswaardigheden uitgewisseld en voor we het wisten was het tijd om te beginnen aan de trip voor vandaag ADVENTURE TRIP 2 (full day).

We werden opgehaald door een busje die al gevuld was, op 2 na allemaal Hollanders dus dolle pret, op de hele vakantie hadden we nog weinig te maken gehad met andere Hollanders, je komt hier vooral Duitsers en Australiërs tegen. We zouden naar een speciale bloem gaan, een Orang Asli stam, thee plantage met fabriek, vlinder tuin en aardbeijenkweker.

De eerste rit duurde het langste, we hebben ongeveer een uur gereden voordat we op plaats van bestemming waren, we kregen een wandel stok en verder moesten we het op eigen kracht doen, een duurdere trip maakte gebruik van Landrovers maar dat scheelde maar 300m klimmen. Momenteel is er veel regen gevallen in de Cameron Highlands met als gevolg dat het een en al blubber was. Het zou ongeveer een uur lopen zijn en die hadden we ook echt nodig. Het was klauteren en glijden om verder te komen. Zodra we het “netjes zijn op schoenen en broek “ vergeten waren kregen we flink de pas erin, alles was tenslotte toch al smerig. Het was een mooie tocht met onwijs mooie natuur. Het werd steeds nauwer, steiler en gladder maar iedereen heeft het toch gered. We waren aangekomen bij de Raffelasia bloem wat eigenlijk een hele grote bloemvormige paddenstoel is. Deze is zeer zeldzaam en kom je maar in 4 landen tegen, hij bloeit maar maximaal 7 dagen en om tot het bloeien te komen heeft hij ongeveer 8 maanden nodig.

De terugweg ging langs dezelfde route, deze leek een stuk sneller te gaan, iedereen was toch meer bedreven met de wandel stok, niet meer zuinig op de kleding en het grote voordeel was dat we nu naar beneden gingen. Onderaan de berg konden we onze schoenen afspoelen om daarna door te lopen naar een lokale stam. In het dorpje kregen we een uitleg over de blaaspijp, deze wordt nog steeds gebruikt om te jagen. Na de uitleg kregen we zelf de kans eens een pijltje te schieten, ondanks dat het moeilijk was viel het toch ook niet tegen. Na het schieten mochten we nog even rondkijken in het dorpje om daarna verder te gaan.

De tweede stop was bij een theeplantage hier kregen we uitleg over de gang van zaken aldaar. Bij de plantage was tevens een in gebruikzijde thee fabriek waar de thee blaadjes verwerkt worden tot het eindproduct zoals wij het kennen. Na de rondleiding kregen we de kans nog even van de thee te proeven en te eten bij het bijbehorende restaurant. Met de hele groep nog wat foto’s geschoten van de mooie thee velden waarna we verder vertrokken naar de volgende bestemming.

Onze derde bestemming was de vlinder tuin, daar aangekomen begon het ontzettend hard te regenen op een manier zoals we nog niet in Nederland hebben gezien, wat kan het hier tekeer gaan zeg. De vlindertuin was veel meer dan dat, ze hadden allerlei verschillende dieren en bloemen die hier in het gebied voorkomen. We hebben aardig wat foto’s kunnen schieten maar die zullen we natuurlijk niet allemaal kunnen plaatsen, deze houden jullie nog tegoed.

Onze laatste bestemming was de aardbeienkweker, voor ons niet zo spannend omdat wij westlanders ongeveer wel weten hoe dat werkt. Interessant was om te zien hoe ze hier de tuinbouw uitvoeren in de bergen, je hebt tenslotte geen zachte grond waar je in kan poten. We hebben daar nog van een verse aardbeien milkshake gesmuld en zijn daarna teruggebracht naar ons hotel waar we direct begonnen zijn met het schoonmaken van onze kleding en schoenen zodat het morgen hopelijk droog is als we verder gaan trekken. De föhn komt weer goed van pas zodat alles sneller droog wordt want hier is het vrij vochtig dus drogen met de lucht helpt niet echt.
We hebben gegeten bij een lokaal tentje waar we nog mensen van de dagtocht tegen kwamen en zitten nu bij de Starbucks weer even van de WIFI te genieten. Hier kwamen we ook nog twee meiden tegen van de dagtocht en die verklaarden ons voor gek dat we steeds bij Starbucks zaten, nu probeerden hun het ook en toen we binnen zeiden ze gelijk we snappen nu wat jullie bedoelen.
Morgen zullen we om half 11 de bus pakken naar Taman Negara dit is het oudste regenwoud van de wereld we weten niet hoe lang we daar zullen blijven want ook daar is weer genoeg te beleven.

Tot blogs
Ron & Claud

Foto’s

• 05 Januari 2010 - 16:53

Tijn:

Leuke foto's weer, beetje regen spoel je toch weer fijn schoon van al die blubber ;)

• 05 Januari 2010 - 17:51

Remco:

Ron aan de pijp op een plantage.......

En maar volhouden dat ze daar thee verbouwen hea ;)

• 05 Januari 2010 - 18:19

Arie:

Harstikke leuk jullie reisverslagen, en het mag nog wel; alle beste wensen voor 2010

• 05 Januari 2010 - 18:21

Arie:

In Maleisie kweken ze ook koi , kunnen jullie niet een zakje [ goedkoop ]voor mij meenemen.

• 05 Januari 2010 - 18:53

Samantha:

jeetje wat een belevennissen hebben jullie toch!
    Leuk zo'n tocht! jullie zullen vast veel gezien hebben.
    Modder is zo weer schoon gespoeld;)
    weer maar blij met de regen ;) want hier vriest het en dat is ook niet alles.

liefs Samantha

• 05 Januari 2010 - 19:11

Corrieenhans@caiway.:

Hallo Claudie en Ron.
    Weer een dag verder met veel belevenissen.Iederen avond kijken wij met plezier!Ik hoop dat jullie ook onze verslagen lezen doei.

• 06 Januari 2010 - 07:52

De Klemmies:

Heee, wat een leuke nieuwjaarskaart zeg! Onwijs bedankt. Leuk om jullie verhalen te lezen, heb er nu weer meer tijd voor, want zit toch heel de dag op kantoor achter de compu ;-). Vakantie is voor ons alweer over...

Geniet nog maar lekker en tot blogs.

XX van ons allemaal

• 06 Januari 2010 - 18:02

Janine:

Hee Ron & Claud.

Echt leuk jullie reisverslagen! Jullie zouden er een boek van moeten laten maken, haha ;)
    Zo te zien hebben jullie ook nog steeds lekker weer. Hier is het gewoon koud! Laura en ik glibberen al 3 dagen door de zuidbuurt :P

Nog heel veel plezier in Maleisie!!Liefs, Janine