Lange busreis langs de kust - Reisverslag uit Iquique, Chili van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Lange busreis langs de kust - Reisverslag uit Iquique, Chili van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Lange busreis langs de kust

Door: RonClaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

04 November 2014 | Chili, Iquique

Wederom hebben we weer heerlijk geslapen, het is het duurste verblijf tot nu (mede door een misverstand tijdens de prijsafspraak) maar goh wat zijn we lekker bijgekomen na drie dagen zandhappen. Het ontspannen sfeertje van hier heeft ons goed gedaan…

Uiteraard komt aan alles een einde, zo ook aan ons verblijf hier. Gistermiddag hebben we bustickets geregeld voor onze doorreis naar het noorden die we hebben uitgestippeld. Een rit van zo’n anderhalf uur brengt ons naar de stad Calama, dit wordt gezien als een knooppunt waar vele bussen naartoe komen en vanaf vertrekken, perfect voor onze doorreis naar Iquique. Tickets van Calama naar Iquique hadden we ook al geregeld dus het was enkel een kwestie van instappen, zitten en ontspannen voor het verdere ritje van zo’n 6 uur naar Iquique.

Zoals eerder gezegd zijn de wegen hier in Chili perfect en bijna te vergelijken met de Nederlandse, weinig hobbels en kuilen, geen scherpe bochten, we zoeven zo door het landschap van woestijn en bergen. Het landschap is enerzijds prachtig maar anderzijds slaap verwekkend, oogjes dicht en snaveltjes toe.

De eerste drie uurtjes vlogen voorbij (aan de binnenkant van onze ogen) en voor we het wisten waren we in Tocopilla, een plaatsje aan de kust. We bevonden ons weer op zee niveau wat een heerlijk gevoel van zuurstof geeft en weer eens een ander uitzicht dan zand en steen. De laatste drie uurtjes gaan dan ook langs een prachtige kustroute naar het noorden tot aan onze eindbestemming.

Iquique lijkt een moderne stad, hoge flatgebouwen en jonge auto’s. Stoplichten worden in acht genomen zo ook elk zebrapad, als we willen oversteken trappen ze allemaal op de rem en gebruiken ze hun gevarenlichten om achterliggers aan te geven dat ze stoppen en de voetgangers weten dat ze gezien zijn en veilig over kunnen steken. We hebben lekker gewandeld langs de boulevard, even heerlijk de zeelucht opgesnoven en verder lekker mensen kijken. We zien genoeg hardlopers en langs de boulevard is een heus sportpark aangelegd waar je aan krachttraining kan doen, op het moment waren ze zelfs bezig met een soort van bootcamp… tijd om snel door te lopen, we moeten er nog even niet aan denken.

Een rondje door een winkel centrum en een hapje eten met een ijsje als afsluiter maakt onze dag compleet. We wandelen terug naar ons hotel (Pacifico Norte) wat een taxi is hier echt niet nodig, de stad is redelijk vlak en we hebben weer zuurstof genoeg hier.

We gaan ons opmaken voor de verdere doortocht, tot snel lieve meelezertjes!

Ron & Claud

P.s. voor de mannen: Iquique wordt ook aangedaan door LE DAKAR 2015, deze stad wordt gebruikt voor de twee rustdagen, naar ons idee een prima keuze!

• 05 November 2014 - 12:08

Ilse:

Die ijle lucht gaan jullie vast niet missen, lijkt me heerlijk weer een beetje energie over te houden zo!
    Fijn dat de reis goed te doen was, tot lezens weer :)

• 05 November 2014 - 20:27

Hans En Corrie:

Hallo Claudia en Ron .
    Weer even er tussen uit geweest kleinkinderen wezen logeren.
    Vanaf maandag naar Mariska en Marcel geweest.
    nu jullie berichten weer gelezen weer geweldig.
    Ook de video band gezien leuk dat jullie dit aan gegeven hadden.
    Nu ook de bevolking gezien .
    Maar het aller fijnste is al jullie geschreven geschiedenis van Bolivia.
    Nu jullie nog lekker slapen en wij straks.
    Heel veel liefs van ons.

• 06 November 2014 - 08:18

Netty Meuldijk:

Lieve Globetrotters , genieten van jullie reisverslagen , bedankt en nog veel plezier daar samen , liefs van ons !