Rondje Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Rondje Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Rondje Vientiane

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

08 Oktober 2013 | Laos, Vientiane

Ondanks de wat luidruchtige omgeving wat een backpackers hostel automatisch met zich meebrengt hebben we heerlijk bijgeslapen. De geplande tour begon pas om 11 uur de we hadden alle tijd! Vandaag werden we opgeladen in een pickup/kleine vrachtwagen met overkapping waar we ondanks de verwachting prima in zaten, was nog gezellig ook met z’n 8’en in het bakkie.

De eerste stop lag op 30km buiten Vientiane, dit was bij het Buddha Park. Een stukje park vol met beelden gemaakt door 1 monnik (ongetwijfeld wel met wat hulp) bijzonder om te zien en vooral met de uitleg van de gids lijken de beelden een soort tot leven te komen omdat elk beeld zijn eigen verhaal verteld. Na de uitleg konden we zelf nog rondwandelen en foto’s maken waarna we werden getrakteerd op een flesje water en een stokbroodje gezond.

De aangeboden lunch was niet voor niets, het had een gegronde maatschappelijk verantwoorde reden, het had alles te maken met de 2e stop. Onderweg naar de 2e stop wachtte ons nog een verrassing, we kregen onderweg een klapband…. Gelukkig op de achteras die voorzien was van “dubbellucht” dus spannend was het allemaal niet. Rustig doorgereden naar de stop waar het wiel gewisseld werd en wij in de tussentijd ons eigen vermaak hadden….. BIERPROEV EN !!! we zijn gestopt bij de plaatselijke brouwerij van BEERLAO wat een dochter is van Carlsberg bier, we kregen 4 soorten voorgeschoteld waar we heerlijk van hebben kunnen proeven, helaas zat de prijs niet inbegrepen maar voor het geld dat je er hiervoor betaald krijg je bij Heineken nog niet eens het etiket.

Na de rekening betaald te hebben mochten we weer achterin de pickup plaatsnemen en werden we teruggereden naar Vientiane, we stopte bij een tempel complex en later nog een bij de Laotiaanse kopie van de Arch de Triomph waar we nog naar boven zijn gegaan om te genieten van het uitzicht en het maken van de nodige foto’s voor het plakboek. Als laatste ging de tour naar Cope Centrum.

Cope Centrum is een klein museum/exhibitie over de gevolgen van de oorlog van buurland Vietnam. De bekende bevoorradingsroute tussen noord- en zuid Vietnam (de Ho Chi Minh trail) liep voor een groot deel door Laos, Amerika zag zich genoodzaakt om deze route kapot te maken en zodoende hebben ze op de Ho Chi Minh trial in Laos meer bommen los gelaten dan op Japan en Duitsland te samen in de 2e wereldoorlog. Gezien de ligging van de Ho Chi Ming trail tov het land maakt dat Laos het procentueel het meest gebombardeerde landstuk is.
Laos is dus gebombardeerd zonder dat het zelf deel uitmaakte van de oorlog, een verschrikkelijk idee, nog erger maakt het dat er ook nog eens veelvoudig gebruik is gemaakt van Clusterbommen. Clusterbommen richten gigantische schade aan en zijn voornamelijk gericht tegen de mensheid i.p.v. gebouwen en/of voertuigen, ook ontplofte in de meeste gevallen niet alle “baby bombs” waardoor het hele land nog bezaait licht met onontploft materiaal. Regelmatig overlijden nog mensen of raken ze ernstig gewond ten gevolgen van deze achtergebleven bommen.

Bij terugkomst bij ons hotel nog even bijgekomen met een biertje waarna we de stad in zijn vertrokken. Lekker hapje gegeten bij Makphet (een non-profit restaurant die jeugd een kans probeert te bieden) en daarna nog gewandeld over de night-market waar we voor Claud een crêpe hebben gekocht waar ze zo dol op is en in Nederland niet te vinden is.
Wat ons hier wel opvalt is dat we niet zo veel aangesproken worden door tuctuc chauffeurs en eigenaren van kraampjes, je kunt dus op je gemak de night-market over zonder constant maar nee te hoeven zeggen omdat je iets niet wilt, dit is een flinke pluspunt voor Laos!

Nu lekker ons bedje in, morgen weer vroeg op voor een nieuwe stad.

Groetjes
Ron & Claud

• 08 Oktober 2013 - 19:53

Samantha:

Die bierproevenrij vond Ron zeker helemaal niet erg? haha

Wat heftig van die bommen zeg! Gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug gekomen bij jullie slaapplek :-)

liefs,
    samantha