Soms loopt het anders - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Soms loopt het anders - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Soms loopt het anders

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

03 November 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het zijn de laatste dagen van onze vakantie, de morgen reserveren we even om lekker te relaxen op de veranda en kletsen wat met de andere gasten. Gisteren hebben we onze tickets voor Robben eiland al geboekt dus we plannen de rest van de dag er een beetje omheen.

We starten vandaag in het centrum, hier staat een oud Nederlands fort (Castle of good hope) dat er al staat rond de 17e eeuw uit de bekende VOC tijd. Het is het oudste gebouw van Kaapstad en kunnen we natuurlijk niet overslaan. We zijn er net even voor 12 uur want klokslag 12 uur is er een ceremonie. Een groepje wachters komt het centrale plein oplopen om de sleutel van de poort te halen bij de hoofdwachter, marcheren vervolgens naar de port om deze te openen en luiden de klok zoals dat vroeger gebeurde om het middag uur aan te geven. Het ziet er allemaal wat amateuristisch uit, zeker als je de wachtwissels gezien hebt in bijvoorbeeld Londen of Washington., desalniettemin is het wel vermakelijk om naar te kijken. Na de ceremonie lopen we een rondje door het fort heen, helaas zijn ze druk met renovaties en is er een hoop gesloten, hierdoor hebben we het gevoel het grootste deel te missen en vinden we dit een van de mindere attracties.

De klok is zich inmiddels aan het bewegen richting de klokslag van 2 uur, we hebben gelezen over een koffie zaakje (hoe kan het ook anders) Truth Coffee Roasters en gezien dit vlak bij het fort zit lopen we daar even heen. De koffie is er heerlijk maar wat voornamelijk opvalt is de aankleding, je krijgt het gevoel dat je in een MadMax, Burning Man, Africa Burn setting zit, we kijken onze ogen uit.

Na de koffie opkikker gaan we richting de haven om naar Robben eiland te gaan, we hadden hiervoor al tickets geboekt dus we konden gelijk boarden, tenminste dat was het plan. Nadat onze tickets zijn gescand en de tassen door de beveiliging zijn gehaald lopen we de pier op om de boot op te gaan maar we worden op het laatste moment tegen gehouden. De communicatie is niet zo snel als dat wij gewent zijn maar de schippers die net terug komen van Robben eiland willen niet meer terug gaan omdat het weer verslechterd en ze niet kunnen garanderen nog veilig terug te komen na het einde van de tour. We worden allemaal terug gestuurd en geadviseerd onze tour opnieuw te plannen.

Het is gelijk een drukste van jewelste natuurlijk want iedereen probeert zijn geld terug te krijgen of een nieuwe datum te prikken, we besluiten hier niet op te wachten en gaan direct terug naar de auto, op naar de andere kant van de haven want we hadden nog een wens hoog op de lijst staan. Aan de overkant bevind zich het helikopter platform van Kaapstad en na de eerdere ervaring van New York leek het ons onwijs gaaf ook een rondje Kaapstad te doen. Na een babbel met de verkoper blijken we nog meer geluk te hebben, we krijgen een 30min privé vlucht en gezien Claud vorige keer voorin mocht is het nu de beurt aan Ron. Het is ongelofelijk gaaf en we kijken onze ogen uit; de kleine dorpjes aan de zee, de bergen, het vlakke land achter de bergen en uiteraard de Tafelberg zelf… onbeschrijfelijk !

Helemaal hyper stappen we uit, wat een belevenis weer ! Als we weer een beetje bij zinnen zijn doen we even een drankje langs de haven en lopen daarna terug naar het kantoor voor Robben eiland, online was er niets meer beschikbaar maar wie weet hebben we geluk… en jawel, we kunnen morgenochtend mee (als het weer het toe laat).

We rijden terug over de oost zijde en stoppen halverwege in Camps Bay, hier eten we bij Paranga en ondanks dat wij niet echte viseters zijn kunnen we niet anders dan toch vis bestellen, alles is hier vers en ziet er super goed uit en het smaakt ons goed. We gaan inmiddels al een stuk verder dan alleen witvis.

Bij terugkomst bij onze lodge worden we nog door de familie uitgenodigd in de keuken, doen er lekker een wijntje mee. De dag liep niet volgens planning maar hij was weer super leuk, wij gaan er nog even van dromen…

Groetjes,
Ron & Claudia

• 06 November 2016 - 15:30

Corrie En Hans:

Hallo Claudia en Ron.
    Gelukkig weer een verhaal en denkelijk nog 1a2 .
    Dan weer terug naar huis.
    Geniet nog even van alles en wij hebben ook weer genoten.
    Weer morgen welkom in Eigen huisje boompje beesjexx