Het laatste rondje door Kruger - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Het laatste rondje door Kruger - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Het laatste rondje door Kruger

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

18 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Malelane

Omdat we nu wel aardig wennen aan dat vroege opstaan doen we het vandaag gewoon nog een keer, onze kamer grenst aan de “Crocodile River” en als we wakker zijn kijken we meteen even naar buiten, ja hoor we krijgen een vrolijke ochtendgroet van de olifanten die zich op steenworp afstand van ons balkon bevinden, dit is toch wel lekker wakker worden hoor. Hierna frissen we ons op, laden de auto vol en halen ons ontbijtpakketje bij de receptie van het hotel op en we vertrekken naar de Malelane Gate van Kruger park.

De gate ligt op zo’n 500m van het hotel en vanaf onze kamer kunnen we de gate zien.We melden ons om kwart voor zes bij de gate voor weer een nieuwe dag vol hopelijk mooie avonturen. Bij de gate kijken we op de kaart waar gisteren de dieren gezien zijn en we plannen onze route, bij voorkeur over de onverharde wegen omdat die vaak rustiger zijn en dus een grotere kans op dieren. We beginnen goed met een krokodill, olifanten en een groep van 6 neushoorns, die gelukkig allemaal de hoorn nog hebben en nog leven. Op de kaart bij de gate worden de neushoorns niet geplaatst, dit om stropers geen informatie te geven, ook wordt er gevraagd geen foto’s van beesten direct online te zetten, stropers kunnen deze informatie makkelijk achterhalen en schuwen het hacken van telefoons ook niet, wij houden ons hier dus ook strikt aan.

We schijnen net een aanval van een luipaard op een impala te hebben gemist we zoeken nog net als een paar andere auto’s bij ons maar helaas. We zien tot aan onze eerste stop bij het kamp van Lower Sabie genoeg dieren en we worden er steeds beter in om ze te herkennen zonder ons info boek, we zijn nog net geen Freek Vonk. Over Freek Vonk gesproken we zien hier zat senioren die waarschijnlijk vaak zijn show kijken, allemaal gekleed in kaki en groene kleurige kleding en de outfit is niet compleet zonder hoedje.

Het weer is vandaag een beetje bewolkt en als we bij het kamp weggaan begint het een beetje te miezeren, voor ons geen probleem we zitten lekker in onze eigen auto. De mensen in safari jeeps hebben het vandaag een stuk kouder en natter gezien die auto’s open zijn aan de zijkant, wij hadden het 2 dagen geleden nog zo warm met in de 40 graden, ja het zijn een hoop contrasten hier. Ze kunnen hier in het Kruger park wel flink wat regen gebruiken, een hoop rivieren staan droog en de laatste weken zijn er al zo’n 500 nijlpaarden overleden vanwege de droogte, het is nu al zo’n jaar droog op een paar kleine buitjes na en die zijn ook niet genoeg om weer reserves op te bouwen.

Na onze stop vervolgen we onze weg weer en al vrij snel staan we weer in een file, in de nu bijna droge rivier liggen 2 dode nijlpaarden en een leeuw zit erbij die alles goed in de gaten houdt en straks zijn buikje wel zal vullen, hoe de nijlpaarden dood zijn gegaan weten we niet daar kunnen we alleen maar naar gissen, de droogte of zo verzwakt en aangevallen door de leeuw.

We rijden weer flink wat af en stoppen tussendoor nog op het Skukuza kamp en het Pretoriuskop kamp. We rijden de hoogte in en dalen weer flink af, weer vele dieren verder zoeken we nog steeds het luipaard die we toch echt nog wel een keer goed willen zien maar gezien het al middag is wordt de kans steeds kleiner. We maken nog een klein lusje en sluiten onze Kruger dagen af met een voldaan gevoel dat we zoveel mooie dieren in het wild hebben mogen zien, het blijft raar dat je op een gegeven moment niet meer gek op kijkt van een olifant, giraffe of zebra, als we morgen weer verder rijden zal de omgeving een stuk saaier zijn dan we de laatste dagen gewend zijn.

Hieronder nog een lijstje met dieren die we allemaal hebben gezien, we zijn er vast nog wel een aantal vergeten en vogels hebben we niet eens genoteerd:

Leeuw
Koedoe
Zebra mangoeste
Steenbok
Nyala (antilope)

Ohwja een hoop van deze dieren herkennen we nu ook zonder het boekje, als Freek Vonk nog hulp nodig heeft kan hij ons dus bellen.

Morgen gaan we weer weg op naar een nieuw avontuur!

Groetjes,
Ron & Claudia

• 18 Oktober 2016 - 21:15

Ary Ella:

geweldig om zoveel dieren in zo korte tijd te zien en ze dan ook al allemaal bij naam kennen nou veel succes morgen op naar swaziland ik ben benieuwt doe voorzichtig gr

• 18 Oktober 2016 - 21:26

Marja & Jaco:

Super leuk om de mooie verslagen te lezen en om jullie op deze manier te volgen. Geniet ze en we zijn benieuwd naar het volgende avontuur na het laatste rondje door Kruger. Groeten Marja & Jaco