De dag van The Big Five - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De dag van The Big Five - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De dag van The Big Five

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

17 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Malelane

Het voordeel van vroeg naar bed gaan is dat je de volgende dag gemakkelijker vroeg uit de bed kan komen. Net als de dag ervoor staan we vandaag weer vroeg op, we vertrekken vandaag naar onze volgende bestemming en hadden een route bedacht die ons helemaal door het Krugerpark zou brengen.

Netjes op tijd staan we bij de toegangspoort en melden we ons aan, alles loopt vlotjes en 5:30 uur rijden we het Krugerpark binnen, de zon komt op en het is nog lekker fris, we hopen dan ook op een goede dieren-spot-dag. Na de eerste kilometers komen we 5 leeuwen tegen, ze lopen over de weg en hebben veel interesse in auto’s, ontzettend gaaf om ze zo van dichtbij te zien… wat zijn ze groot ! We zitten eerste rang voor het schieten van foto’s en kijken onze ogen uit. Al snel komen er andere auto’s bij ons staan, aangezien wij al de nodige foto’s geschoten hebben vertrekken wij verder zodat het niet te druk wordt.

Na zo’n 50 kilometer komen we bij Letaba, het eerste kamp aan, hier kunnen we even naar het toilet (in het Kruger mag je de auto niet uit) en kijken we waar de vorige dag de dieren gespot zijn (op ieder kamp hangt een bord met magneetjes die iedereen kan plaatsen om aan te geven waar ze dieren hebben gezien). Met deze informatie in het achterhoofd halen we nog snel even een verse bak koffie en stappen we weer de auto in, op naar Satara, de volgende stop.

De weg van Letaba naar Satara is prachtig, minder begroeit waardoor je de dieren beter kunt spotten en dat lukte prima. Olifanten, giraffen, buffels, impala’s, en zebra’s komen we genoeg tegen. Halverwege worden we aangehouden door personeel van een van de kampen met het bericht dat er verderop een luipaard zit…. Snel ernaar toe want die zijn lastig te vinden, en ja hoor, na 5 minuten rijden hebben we hem gevonden, er stonden al wat auto’s langs de weg geparkeerd dus dat maakte het makkelijker om hem te vinden, hoewel hij zich nog steeds redelijk verstopte tussen de bosjes.

Bij Satara aangekomen weer even een stop ingelast, beentjes strekken, bakkie doen en een toiletstop. De kampen zijn vrij toegankelijk en goed onderhouden. Op de kampen zijn restaurants, toiletten, vaak een benzine station en wasstraat en kun je er huisjes huren of camperen, prima geregeld dus. Na de stop gaan we weer verder naar het zuiden, op naar kamp Skukuza.

Door het Kruger lopen diverse geasfalteerde hoofdwegen, deze wegen zijn goed onderhouden en rijden super. Op de geasfalteerde wegen geldt een maximum snelheid van 50kmh, zo blijft het veilig en kun je ook nog dieren spotten. Naast de hoofdwegen zijn er ook diverse zijwegen, dit zijn gravelwegen en hier haal de 50kmh zeker niet. We hadden op de kaart een leuke zijweg gezien en aangezien we toch een geschikte huurwagen hebben nemen we de gok. We komen amper mensen tegen maar wel veel dieren. Ondanks dat we er weinig hoop op hadden kwamen we zelfs neushoorns tegen, inclusief kleintjes (dan zijn ze nog steeds iets groter dan een schoothondje natuurlijk). Dit maakte het spotten van THE BIG FIVE compleet (Buffel, Olifant, Leeuw, Luipaard, Neushoorn). Het is een prachtige route maar gezien we al zo’n 4 uur onderweg zijn en soms lekker rond stuiteren op het onverhard beginnen onze blazen toch wel te protesteren, we proberen het nog uit te zingen maar Ron hield het niet meer… met gevaar voor eigen leven springt hij uit de auto en ….. oke we laten verdere grootspraak over slurfjes e.d. achterwegen…

Na een lange rit komen we aan bij Skukuza, een prachtig kamp maar door het uitgelopen offroad avontuur konden we hier niet langer blijven dan enkel een toiletbezichtiging. De hekken van Kruger sluiten om 18:00 en het was inmiddels al 16:00 uur, dat werd nog opschieten want ondanks dat het maar 64km is naar onze eindbestemming kun je niet echt lekker doorrijden. Onderweg worden we getrakteerd op diverse neushoorns, ze zijn echt prachtig om te zien, maar we blijven niet te lang, op naar het hek.

Bij de poort uitgecheckt rijden we door naar ons verblijf, we hadden via internet een kamer geboekt (dachten we) maar bij aankomst komen we terecht in een soort Landal Green Parks, we krijgen dan ook een gigantische kamer met terras aangewezen en het park beschikt ook nog over een restaurant, zwembad met glijbaan en een heuse golfbaan.

Na het uitladen van de auto en het inspecteren van onze gigantische kamer met terras met uitzicht over het Krugerpark gaan we naar het restaurant voor het buffet, wat een luxe weer zeg, wisten wij veel…

Morgen ons laatste rondje Kruger en dan op naar de volgende stop,

Groetjes
Ron & Claudia

• 17 Oktober 2016 - 20:43

Corrie En Hans:

Wat een bofkonten dat jullie een luipaard gezien hebben.
    het zal weer een bijzondere vakantie worden.
    Gr

• 17 Oktober 2016 - 22:31

Netty :

Fantastische ervaring en al zoveel dieren gespot !
    Het staat allemaal op jullie netvlies , bedankt weer, leuk geschreven

• 18 Oktober 2016 - 11:50

Samantha:

Wat gaaf dat jullie de big five hebben gespot!
    En wat een luxe!

Zo leuk om jullie verhalen te lezen:)

• 18 Oktober 2016 - 16:32

Ilse:

Wauw wauw wauw... wat moet dat fantastisch zijn geweest! Geniet luitjes