De eerste echte kilometers - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De eerste echte kilometers - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De eerste echte kilometers

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

14 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Graskop

Vandaag zijn we vroeg opgestaan om onze eerste echte kilometers te gaan maken, na 2 nachten in Johannesburg is het tijd om naar de volgende stad te gaan. De route hadden we al uitgezocht en ingevoerd in de Tomtom incl. de nodige tussenstops.

De dag beginnen we bij de Mall of Africa in het noorden van Johannesburg. Na wat lezen op internet kwamen we erachter dat er in Zuid Afrika sinds 2016 Starbucks vestigingen geopend worden en dat er inmiddels al 2 open zijn. Een daarvan bevind zich dus in het super de luxe en chique Mall of Africa. Jullie begrijpen, hier moesten we natuurlijk naartoe voor onze vakantie troffee, de Starbucks mok! Met onze aanvulling op onze collectie onder de arm lopen we nog een rondje door de Mall, alle grote merken zijn er gevestigd gericht op de wat beter bedeelde Afrikaan, toeristen en ex-pats.

De beentjes zijn weer gestrekt dus op naar de volgende stop. De Tomtom wees de weg naar Pretoria, dit is niet de hoofdstad maar het is de stad waar de regering zich heeft gevestigd. Het is een mooie stad om doorheen te rijden, langs de weg staan veel Jacaranda bomen (even googlen) welke prachtig afsteken tegen de groene boomsoorten, de grijze en bruine gebouwen. De stad zelf doen we niet aan maar maken nog wel een stop bij “the union building” een prachtig statig gebouw waar de regering haar werk doet en waar er groot standbeeld te vinden is van Mandela. We hebben er een rondje gewandeld en de uiteraard weer een stukje geheugen volgeschoten van onze fotocamera.

Het is inmiddels een uur of 12 en tijd om naar de auto te gaan, de echte kilometers dienen zich aan. Het drukke stuk de stad uit op naar de snelweg, al snel nam de drukte af en konden we de snelheid mooi constant houden tot aan de eerste tankbeurt. Ook hier weer een “mannetje” die je de eerste beschikbare pomp aanwijst, vraagt wat je wensen zijn en dit vervolgens netjes uitvoert. Tanken, vooruit wassen en betalen incl. een kleine tip en je kunt je weg weer vervolgen. Na een korte koffie en plaspauze was het de eer aan Claud, haar eerste kilometers in Zuid Afrika. Uiteraard een beetje vreemd en onwennig maar het ging ook haar prima af, weer iets om af te vinken van dingen die je ooit eens gedaan moet hebben.

Via een prachtig landschap zijn we doorgereden naar Kruger international airport, daar bevond zich een Hertz vestiging waar we de papieren welke we gisteren geregeld hadden voor ons klaar lagen, nu zijn alle papieren compleet om met de huurauto de grens over te gaan. Fijn dat ook dat voor elkaar is, dus op naar het volgende punt wat we hadden ingesteld op de Tomtom.

Het weer is inmiddels omgeslagen, de temperatuur is behoorlijk gezakt (mede door de hoogte )+/-1600meter) en het is behoorlijk bewolkt en mistig. Claud had inmiddels 280km linksrijden achter de boeg dus Ron heeft de laatste kilometers voor zijn rekening genomen. Vanaf Kruger Airport zijn we naar Sabie gereden, hier bevindt zich het startpunt van de “Panorama Route” (even googlen). De Panorama route doet zijn naam eer aan, een geweldig landschap waar de weg zich tussendoor slingert en waar je gewoon een lekker potje kan sturen, we genieten volop ondanks de bewolking. Na een 30km genieten komen we aan in Graskop, onze eindbestemming voor vandaag, hier hebben we een schattig hotelletje gevonden voor vannacht (Graskop hotel).

Nadat we de koffers naar onze kamer hebben gebracht ploffen we neer op een heerlijke bank voor de openhaard, even lezen of we er een leuk restaurantje te vinden is. Toevallig bevind zich de nummer 1 van Tripadvisor om de hoek, dat kwam goed uit want dat konden we lopend doen, en dat betekend dat we het lokale bier kunnen keuren. Het is een klein maar gezellig restaurantje, gelukkig was er nog plaats en dat bleek later puur geluk, namelijk zo’n 15 andere stelletjes die na ons kwamen kregen te horen dat er geen plaats meer was. We hebben er heerlijk gegeten en bovenal ook het bier is hier prima :-P.

Na het eten toch nog even terug naar die bank, even lekker zitten, openhaartje aan even bijlezen op de telefoons en later ook nog gezellig kletsen over van alles en nog wat met het gezelschap wat zich inmiddels op diezelfde bank en stoelen bij de heerlijke haard heeft geïnstalleerd.

Groetjes,
Ron & Claudia

• 15 Oktober 2016 - 09:11

Netty Meuldijk:

Hallo lieve Ron en Claud , wat heerlijk weer om jullie ervaringen te lezen !
    Knap dat links rijden , ik vond het in Engeland de laatste keer niet lekker
    gaan, vooral de dubbele rotondes niet!
    Geniet en we kijken uit naar jullie komende verhalen
    Groet vanuit een regenachtig Maassluis
    Ary en Netty