Op naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Op naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Op naar Johannesburg

Door: Ron en Claud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

12 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Op naar Johannesburg

Gisteravond hebben we na het traditionele laatste Hollandse avondmaal bij de Luijendijkjes onze koffers al zo ver mogelijk gepakt. De wekker gaat vandaag vroeg, erg vroeg kunnen we beter zeggen… 4:00 schrikken we wakker, het is eindelijk 12 oktober de dag die al sinds juni in onze agenda staat.

Snel pakken we een douche en maken we ons klaar voor vertrek, alle laatste spullen kunnen nu de koffer in en de handbagage vullen we ook. We zijn dit keer net als onze laatste trip weer met koffers op reis, als handbagage 1 rugtas (niet eens heel vol) en een handtas van Claud, het gewicht van de koffers valt ook mee 2x 19kg dus we kunnen 8 kilo meer mee terug nemen op de terugreis, je weet nooit wat je tegenkomt…

Om 6:15 staan de Luijendijkjes voor de deur en laden we alles in de auto, op naar Schiphol, na een kleine file komen we netjes om half 8 aan. We gaan meteen naar de bagage drop off en leveren onze koffers in. Eindelijk tijd voor een bakkie, we praten nog even gezellig met ze 4tjes en dan is het tijd om gedag te zeggen.

Het is niet te druk op Schiphol en alle controles gaan vrij vlot, Claud der spullen worden er uitgehaald voor een dubbele check maar dit bleek uiteraard loos alarm. We wisselen nog even wat Euro’s naar Zuid Afrikaanse Rand om, nemen nog een bakkie bij de Starbucks en kijken nog wat bij de winkeltjes… dan is het alweer tijd om naar het vliegtuig te gaan.Ook hier loopt alles soepel en hebben we weinig last van de acties van het KLM personeel. Leuk feitje is dat we in een KLM Asia toestel zitten met de naam Machu Picchu en we vliegen naar Zuid-Afrika, als dat maar goed gaat.

We zitten zoals gewoonlijk weer achterin het vliegtuig en installeren onszelf voor een lange vlucht. Stipt om 10:25 taxiën we bij de gate weg en gaan we de lucht in, we hebben dus totaal geen last gehad van de aangekondigde KLM acties. Het personeel is vriendelijk en de vlucht gaat voorspoedig we kijken wat films maar het duurt voor ons gevoel wel lang, wellicht omdat we geen tijdverschil hebben met Nederland en geen jetlag hoeven in te calculeren door middel van een slaapje.

Om 9 uur landen we op Johannesburg en kunnen we ons melden bij de douane, dit duurt allemaal erg lang en de rij blijft stilstaan, computer problemen. Op een gegeven moment zit er een beetje schot in de rij en we worden van links naar rechts gewezen door het personeel, we zijn uiteindelijk als 1 van de laatste aan de beurt. We moeten dan ineens formulieren invullen, dit hebben we de rest niet zien doen dus we vragen even waarom dit is, er is weer een computer probleem, dus die briefjes gaan ze straks allemaal handmatig invoeren maar wij zijn binnen en hebben weer een stempel erbij in ons paspoort.

Onze koffers draaien al op de band en we kunnen dan ook direct door naar Hertz waar we onze auto gaan ophalen. We hebben een Toyota RAV4 geboekt en bij de balie blijkt dat deze er ook gewoon is, de medewerker probeert ons nog in een Ford Kuga te krijgen maar dat willen we niet, de Ford Kuga hebben we vorig jaar al uitgebreid getest. Nadat we de auto hebben gecontroleerd op schade’s stellen we de navigatie in naar ons hotel, na zo’n 10 minuten rijden zijn we er al en checken we in. Het is ondertussen al 23:00 en we zijn er aardig klaar mee voor vandaag we gaan heerlijk naar bed en zien morgen wel wat de donderdag ons gaat brengen.

Groetjes,
Ron & Claudia