Bijkomen in San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Bijkomen in San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Bijkomen in San Pedro de Atacama

Door: RonClaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

02 November 2014 | Chili, San Pedro de Atacama

Vandaag vroeg dag, het slapen met zes mensen op een zaal is niet aan ons besteed, zaklampen in je gezicht als mensen naar de wc moeten en ander gerommel maken dat je wat lastiger slaapt. We kunnen vandaag dus vroeg met ze allen ontbijten en nog genieten van het mooie uitzicht over een meer, daarna is het de tassen weer opladen op het dak en tijd om te vertrekken. Vandaag doen we nog een groen meer aan en een Salvador Dali landschap beide zijn echt prachtig, deze omgeving is zo mooi, uren rijden zonder ook maar iets van leven te zien. Het inschatten van afstanden op zulke vlaktes is best lastig je denkt ergens zo te zijn maar dan is het nog een half uur rijden.

Rond een uurtje of 9 worden we afgezet bij de grens met Chili, snel de stempels halen zodat we het land uit kunnen en we officieel naar Chili kunnen, dat het allemaal wel corrupt is blijkt wel uit het feit dat je moet betalen om de stempels te krijgen en er totaal niet naar de foto in het paspoort gekeken wordt. Het kantoortje en de grens stellen beide weinig voor, het is meer een formaliteit, deze grensovergang is de minst bewaakte die we ooit gezien hebben. Een rit van een kwartier brengt ons bij de douane van Chili in San Pedro de Atacama,hier weer formulieren invullen en weer een stempel in het paspoort erbij daarna de tassen door een scan of we echt geen verboden goederen bij ons hebben en we zijn officieel in Chili. Chili stond voor ons niet op de planning maar het is nu gunstiger om via deze weg terug naar Peru te gaan dan weer via Bolivia vandaar dat we deze route dus nemen.

Na de aankomst in San Pedro de Atacama gaan we opzoek naar een hotel en geld. Geld is weer het standaard probleem dat de automaat zegt alles te accepteren maar dat we er toch geen geld uit krijgen, gelukkig biedt een andere bank uitkomst en kunnen we geld gaan spenderen ;) Een hotel zoeken is vrij lastig omdat we geen goede wifi hadden (daarom kregen jullie de laatste verslagen ook in 1 keer) en geen Lonely Planet bij ons hebben van Chili, gelukkig hebben we die nog digitaal kunnen krijgen dus hebben we een paar ideetjes waar we moeten zijn. We komen uit bij het Puritama hostal wat gezellig aandoet met een leuke binnen plaats. Om na de afgelopen dagen even bij te komen boeken we meteen maar voor 2 nachten. De douche wordt meteen gebruikt want na 2 dagen niet douchen voelen we ons toch niet zo op ons gemak ;)

Tijd om wat te eten en de stad te verkennen, een restaurantje is snel gevonden daar zijn er hier genoeg van. De stad verkennen gaat ook vrij snel want zoveel is hier niet te doen en te zien, de meeste mensen komen hier puur om te relaxen en vanwege de ”makkelijke” grensovergang om uit Bolivia te komen. We kunnen dus echt even bijtanken.

In de avond struinen we wat winkeltjes af voor een vlaggetje op de backpacks, de 2e winkel had deze al dus die zoektocht is ook afgerond, snel een hapje eten en lekker slapen in een goed bed dat ook maar voor 2 personen is!

Ron & Claud

P.S. De afgelopen dagen van onze reis is ook te zien geweest in 3 Op Reis: http://3opreis.bnn.nl/bestemming/205/bolivia

Nog een paar leuke feitjes:

De buschauffeur die Chris heeft tijdens de ferrobus reis naar Potosi is dezelfde als die wij hebben gehad, we vonden nog een aantal GoPro steuntjes die vermoedelijk zijn gebruikt voor de opnames in de bus.
De organisatie waarmee Chris de zoutvlakte mee opgaat is dezelfde als die wij hadden, het toeval wil ook dat wij dezelfde gids hadden, we kwamen hier helaas later pas achter. Chris is ook aardig buiten adem op het Cactus eiland, gezien we het idee hebben dat Chris wel een goede conditie heeft kunnen we dit net als bij ons wijten aan de hoogte ;)

• 03 November 2014 - 20:22

Ella En Ary :

Hallo lieve kids,

Fijn om weer te lezen waar jullie zijn jullie beleven heel wat avonturen. Geniet nu maar een paar dagen van de rust. We kijken weer uit naar de volgende verslagen liefs en knuffels van ons

• 03 November 2014 - 21:17

Jolanda:

Zo meteen even gekeken naar '3 op reis' wat leuk joh meteen die beelden erbij waar jullie de laatste dagen over hebben geschreven... Ik zit echt zwaar mee te genieten hier!! Ik hoor de verhalen graag nog van je Clau, onder het lopen ofzo?! Geniet er nog van dan doe ik het ook van jullie verhalen

• 04 November 2014 - 08:26

Ilse:

dit leest weer heerlijk weg, al moet ik zeggen dat er een rilling of 3 over mijn lijf ging toen ik dat van dat slapen en douchen zag... Petje af! Ik was allang vreselijk chago geweest hihi
    Tot lezens;)