De dag van Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu De dag van Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

De dag van Machu Picchu

Door: RonClaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

20 Oktober 2014 | Peru, Machu Picchu

De wekker ging vroeg, 4 uur om een leuke en indrukwekkende dag tegemoet te gaan. Snel een douche gepakt (gelukkig hadden we weer stroom en warm water) en daarna een ontbijt geregeld bij het hotel. Alles stond netjes klaar dus snel brood gesmeerd en vertrokken.

Om 5 uur zijn we richting het busstation gelopen, vanaf 5:30 beginnen de bussen te rijden, ze maken dan de klim naar de ingang van Machu Picchu (dit kan je overigens ook te voet doen maar gezien we nog e.e.a. voor de boeg hadden hebben we gekozen voor de bus). Na een rit van 25 minuten, stijle wegen en tal van haarspeldbochten kwamen we aan bij de ingang. Na controle van de tickets en onze paspoorten kregen we toegang tot Machu Picchu. Gezien we een van de eerste waren was het nog erg rustig, we konden zelfs foto’s schieten zonder mensen erop, iets wat in de middag onmogelijk was. Om 7 uur gaat de poort open naar WayanaPicchu, de berg tegenover Machu Picchu, hier hadden we thuis al tickets voor geregeld omdat deze klim een onvergetelijk uitzicht beloofd.

Na een wandeling over de oude Inca stad zijn we naar de poort van WayanaPichu gegaan, na het tonen van de tickets en wederom onze paspoorten mochten we beginnen aan de klim. Over smalle paden, trappen en klauteren over stenen begaven we ons naar boven, het is een klim van zo’n 300 meter. We waren bek af en moesten diverse malen stoppen om op adem te komen maar eenmaal boven….. onbeschrijfelijk… magisch en onrealistisch zijn de enige worden die enigszins invulling geven aan de beleving.

Na de nodige foto’s en selfies op het uitzichtpunt zijn we verder geklommen naar de top, je kijkt hier uit over het hele gebied en realiseert je dan hoe klein je eigenlijk bent in deze wereld tussen al die bergen. Na deze heftige klim zijn we weer afgedaald, terug naar de ingang om daar even wat te eten. De prijzen zijn hier gigantisch in vergelijking met de rest van Peru, maarja je kan dan ook nergens anders heen dus keus is er niet. Na een lekkere lunch en het rusten van onze benen hebben we een gids gezocht voor een rondleiding in de oude Inca Stad. We waren een van de laatste en hadden hierdoor de mazzel een prive rondleiding te krijgen. De beste man was 2 turven hoog, sprak prima engels en had plezier in zijn werk. Richting het einde van de tour begon het te hozen, snel onze jassen aan en de tassen voorzien van hun poncho’s. Ondanks de regen toch nog naar een uitzichtpunt geklommen om daar toch nog wat foto’s te maken, we komen er tenslotte niet snel een tweede keer dus we grijpen elke kans om nog even te genieten ! Na de nodige foto’s zijn we terug gegaan en hebben we afscheid genomen van Machu Picchu. We zijn er nog steeds een beetje ondersteboven van.

Met Machu Picchu nemen we ook afscheid van Agues Calientes, een gezellig dorpje maar 110% gericht op de toerist. We moesten nog twee uurtjes wachten op de trein, die tijd hebben we besteed in een restaurant, hier konden we opdrogen en de tijd uitzingen tot we met de trein terug konden naar Ollantaytambo om daar een busje te regelen (middels de collectivo) terug naar Cusco.

Ron & Claud

P.S. Die foto’s mogen jullie bij ons thuis wel komen kijken ;)