Cursus loempia vouwen - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Cursus loempia vouwen - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Cursus loempia vouwen

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

16 Oktober 2013 | Vietnam, Hạ Long

Na een goede nacht in een heerlijk bed stond er een enorm groot ontbijtbuffet voor ons klaar, we hebben heerlijk van alles wat genomen en het smaakt ons goed. Omdat er door alle hectiek ook geen bussen vroeg in Halong aanwezig waren hebben we met de gehele groep een alternatief programma bedacht, een cursus gebakken loempia’s maken! Dit hadden we gisteren al snel bedacht met de gehele groep en ook de gidsen stond er helemaal achter en vonden het een leuk alternatief.

Na het ontbijt zijn we met de gidsen naar een lokale markt gegaan waar we alle nodige ingrediënten hebben gekocht, met nog wat extra spullen om bloemen te maken van wortels en komkommers. Er was genoeg te zien op de markt en we hebben genoeg dingen geprobeerd, suikerriet, voor ons nieuwe soorten fruit die we nog niet eerder op hadden en er hebben een paar mensen hond geprobeerd, dat ging ons iets te ver dus dat hebben we maar niet gedaan.
Nadat alle aankopen gedaan waren zijn we terug gekeerd naar de bar waar we gisteravond met ze allen wat biertjes hebben gedronken, de eigenaar had zijn keuken ter beschikking gesteld en vond het allemaal maar wat mooi dat al die toeristen voor zijn restaurantje/bar zaten.

We begonnen de cursus weer met de nodige biertjes, dit allemaal om 10 uur s’morgens het is tenslotte ergens anders vast 5 uur… Terwijl 2 gidsen alles aan het fijn snijden waren in de keuken gaf de 3e een demonstratie bloemen maken van groente, zelfs met het meest botte mes dat er te vinden was maakte hij nog de meest prachtige creaties, alle tips en tricks hebben we opgeslagen dit gaan we thuis ook maar eens proberen.
Loempia’s worden hier in een soort van dip bouillon gedaan en vervolgens gegeten, bij loempia’s hoort dus ook deze dip bouillon en ook hier hebben we het recept van gekregen echt heerlijk, die komt ook thuis in de recepten map te zitten!
Tussendoor werden de glazen steeds goed bijgevuld en werd er weer de nodige keren op de lokale manier geproost, de locals genoten hier met een grote glimlach van.

Maar waar het ons allemaal om te doen was waren de loempia’s, gelukkig was alles al fijn gesneden, al hadden we ook wel een cursus fijn snijden kunnen gebruiken. Alle ingrediënten werden netjes gemengd met elkaar (dit is nu natuurlijk ook een geheim recept) en daarna in rijstpapier gevouwen, het vouwen is nog een hele klus gezien wij er niet zo geoefend in zijn. Iedereen was lekker bezig met het vouwen en kreeg er steeds meer handigheid in, in de tussentijd werden de eerste loempia’s in de keuken gebakken en konden we die met zijn alle proeven. Na flink wat loempia’s gegeten te hebben, hebben we weer op de lokale manier geproost met de eigenaar van het restaurant om hem te bedanken hierna zijn we weer met ze allen naar het hotel terug gegaan om uit te checken.

In het restaurant werden we nog op een heerlijke lunch getrakteerd, maar wij hadden samen met vele andere weinig trek meer na zoveel loempia’s, toch hebben we ons best gedaan.
Rond een uur of 1 hebben we afscheid genomen van de tour manager en zijn we samen met de 2 gidsen weer in de bus naar Hanoi vertrokken. De rit begon gezellig met het zingen van liedjes met een microfoon waar al een heerlijke galm onder zat, jullie snappen wel dat dit niet lang doorging.

Na een lange rit (spits tijd) met een korte stop zijn we weer aangekomen in het Rising Dragon Legend hotel, hier werden we door bijna het voltallige personeel opgewacht met de vraag hoe het met ons ging en hoe we het hebben gehad, echt heel leuk om mee te maken dat ze zo betrokken met alles zijn. We hebben ons even snel opgefrist en zijn daarna met een groot deel van de groep die we ontmoet hebben de afgelopen dagen door Hanoi gegaan om lokaal te eten en drinken, een zeer geslaagde avond nog.

We gaan ons nu opmaken voor onze laatste nacht Hanoi, morgen nog snel wat inkopen doen en dan in de avond weer het vliegtuig in naar Hongkong, we hebben er weer zin in!

Groetjes,
Ron & Claud

• 17 Oktober 2013 - 17:17

Ella:

Ha die Kids

Wij hebben de laatste 2 verslagen niet via de e-mail binnen gekregen/ Maar ik zag ze staan op het bloq. Het zijn weer hele leuke avonturen. Geniet nu nog want het is nu bijna echt voorbij. Veel Liefs en tot zondag Groetjes Pa en Ma