Geschiedenis lessen in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Geschiedenis lessen in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Geschiedenis lessen in Phnom Penh

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

03 Oktober 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

We hebben na de afgelopen dagen bewust geen vroege wekker gezet, desondanks zorgde ons biologisch klokje ervoor dat we bijtijds aan de ontbijttafel zaten waar we heerlijk hebben gegeten. Na wat voor onderzoek op google en wiki hebben we voor vandaag een heftige route uitgestippeld.

Al wandelend zijn we vertrokken naar de Tuol Sleng Prison S21, dit van origine schoolgebouw is door de rode Khmer omgebouwd tot gevangenis waar iedereen die ook maar een mogelijke bedreiging vormde terecht kwam (Rode Khmer is een communistische beweging die na de burger oorlog de macht greep). In de S21 werd je gevangen gezet, gemarteld totdat je alle familie leden heb opgenoemd en vervolgens (als je nog leefde) werd je getransporteerd naar Choeung Ek waar je werd geëxecuteerd en terecht kwam op de “killing fields” de gehele gedachten binnen de Rode Khmer is werkelijk te bizar voor worden, de vreemde uitspraak “gras kan je alleen doden als je het bij de wortels aanpakt” dekt wel de lading dat echt niemand veilig was (ook kinderen niet). Na de S21 zijn we per TucTuc naar Choeung Ek gereden (“killing fields”) je kon daar zelf rond lopen en d.m.v een koptelefoon kreeg je alle informatie over wat zich daar heeft afgespeeld. Een hele gebeurtenis waar je stil en droevig van wordt, onbegrijpelijk wat zich hier heeft plaats gevonden (de Rode Khmer heeft zo’n 1,4 miljoen mensen vermoord (=21% van de gehele bevolking). Om er verdere geen hele droevige blog van te maken adviseren we jullie te googlen. Het was voor ons ongelofelijk indrukwekkend.

Op per TucTuc naar de stad, we wilden ook nog graag de Russische markt zien, helaas werd de lucht boven de stad pik donker en halverwege onze rit barste het los. Vermoedelijk hebben ze geen goede afwatering / rioolstelsel in Phom Phen want binnen no time stond de straat blank, in sommige straten liepen mensen tot hun knieën in het water en het vuilnis werd meegenomen door de ontstane waterstroom. Gelukkig zaten wij droog in onze TucTuc en aangekomen bij de markt hebben we de chauffeur doorgestuurd naar ons hotel, even lekker banjeren over de markt slaan we liever over met dit weer.

Opgefrist en bijgekomen van de heftige verhalen zijn we neergestreken op het terras van ons hotel, even lekker een boekje lezen en een klein hapje besteld, wat rommelen met de iphones en nog even klooien op de laptop, we komen onze tijd ondanks de regen prima door, een heerlijk moment van gedwongen rust.

Leuk om nog te vertellen (nu we er toch even voor zitten):
Het geld hier in Cambodja is een vreemde gewaarwording, ze hebben hun eigen valuta (1 euro = 5.531 Riel = 1,36 Dollar). Als je pint krijg je Dollars, prijzen staan vermeld in Dollars, wisselgeld krijg je terug in Dollars maar het kleingeld krijg je terug in Riels.
Voorbeeldje: je koopt een biertje voor 1,2 Dollar en je betaald met 5 Dollar dan krijg je 3 Dollar en 3250 Riel terug… ofwel een bonte verzameling aan geld in je knip.

2e leuke weetje is de zakelijke ontwikkeling van Claud:
Voorheen was Ron degene die over de onderhandeling ging, Claud bemoeide zich nergens mee en mocht vooral nooit enthousiast doen om zo de prijs niet te beïnvloeden…. Wel dit jaar zijn de rollen helemaal omgedraaid, Claud heeft zicht ontwikkeld tot een bikkelharde zaken vrouw, doet alle onderhandeling en begint van uit het niets overal op af te dingen. Helemaal geweldig !!!

Vanavond toch nog even de hort op gegaan, het was inmiddels opgehouden met regenen dus we hebben de TucTuc gepakt naar een restaurantje wat we hebben gezien in de LP. We waren er bijna maar de TucTuc kon niet verder in de straat komen, deze was namelijk ondergelopen en de TucTuc stond al tot zijn naven in het water. We zijn uitgestapt en via de stoep verder gelopen maar kwamen er niet onderuit om een straat over te steken…. Zo gezegd, zo gedaan zonder problemen overgestoken maar wel natte knieën.

Helaas was het voor niets, het uitgekozen restaurant was gesloten omdat het vermoedelijk was ondergelopen, het lag beduidend lager dan de rest van de straat… op naar keuze nummer 2, gelukkig lag dit op de 2e en 3e verdieping dus gegarandeerd open! Lekker gegeten en tijdens de wandeling terug nog even plaatsgenomen aan een tafeltje bij Swensen’s ijswinkel, echt onwijs lekker ijs hebben ze daar!

Wij gaan ons bedje weer opzoeken, morgen weer voor 5 uurtjes de bus in.

Groetjes
Ron & Claud

• 03 Oktober 2013 - 19:25

Hellen :

Hallo lieve Claudia en Ron jullie moeten ook wel even rusten hoor jullie doen zoveel erg leuk om jullie te volgen en lekker ijs ik hou ervan xxxx

• 03 Oktober 2013 - 19:45

Ella:

Ha lieve Claud en Ron,
    Zo te lezen gaat het goed met jullie hier is ook alles oke. Lekker geslapen zonder beestjes.
    Ik blijf het knap vinden hoe jullie alles beschrijven. Geniet nog maar lekker. Heel veel dikke knuffels van ons. Veel liefs Pa en MA

• 04 Oktober 2013 - 09:11

Hans En Corrie:

Goeie middag Claudia en Ron.
    Lekker droog geslapen en hopelijk weer met de zon opgestaan.
    Bedankt van jullie mooie verhalen iedere dag weer geweldig.
    Voor jullie ook iedere dag anders,maar dan lijkt het of je vakantie heel lang duurt.
    Vandaag weer hopelijk een droge en zonnige dag.
    Na de nieuwe indrukken van gisteren zoals jullie schreven zal je ook niet gauw vergeten.
    Een dikke knuffel van ons en tot het nieuwe bericht .
    Hans en Corrie.

• 04 Oktober 2013 - 16:52

Arie En Diane:

Hoi CLaudia en ROn. Wat leuk om jullie verhalen en belevenissen elke dag weer te lezen.
    Werkelijk geen dag is hetzelfde. Leuk hoor!
    het is inderdaad indrukwekkkend wat daar allemaal gebeurt is, daar kunnen wij ons totaal geen voorstelling van maken.
    Het afdingen en onderhandelen komt ons heel bekend voor, toch Ron?
    Nog heel veel plezier. xxx