Varen door de Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Varen door de Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Varen door de Mekong Delta

Door: ronclaud

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

01 Oktober 2013 | Vietnam, Châu Ðốc

Vandaag werden we om half 8 bij het toeristen kantoor verwacht dus waren we al vroeg uit de veren om de spullen in te pakken en nog even snel te ontbijten. Bij het toeristen kantoor aangekomen werden we begeleid naar een ander kantoor, hier werken “bedrijven” niet tegen elkaar maar met elkaar is ons wel opgevallen. Bij het 2e kantoor even zitten wachten en daarna begon de chaos van verschillende bussen, vouchers die ingeleverd en weer teruggeven werden, vouchers voor de volgende dag, te veel mensen bij een bus etc… Eindelijk zaten we en kon de trip beginnen!

De rit vanuit Ho Chi Minh naar Cai Be duurde zo’n 2,5 uur met nog een korte stop tussendoor, de wegen zijn enorm hobbelig dus erg relaxt is het niet, de snelheid ligt ook gemiddeld op zo’n 40-50 km/h en de toeter van de chauffeur gaat vaker af dan dat hij stil is, na al onze Azië tripjes hebben we maar besloten dat dit gewoon typisch Aziatisch is, ook kijken we niet meer op van gekke inhaal manoeuvres alles komt goed… Aangekomen in Cai Be zijn we op een boot gegaan en werden we over de Mekong gevaren, een erg mooie omgeving. Het eerste gedeelte van de tocht ging langs de “floating market” hierbij worden alle goederen per boot aangeboden en wordt ook alles per boot weer verkocht, gezien er zoveel water in deze omgeving is eigenlijk heel logisch. Bij de eerste stop hebben we “lokale” lekkernijen geproefd en ook gezien hoe deze gemaakt worden, Poprice met caramel dit was erg lekker dus meteen maar een stukje ingeslagen, en ook hebben we kokos snoepjes gekocht, beide zijn we normaal niet zo van de kokos maar deze zijn heerlijk (ben bang dat ze Maassluis niet gaan redden).

Hierna zijn we weer terug op de boot gegaan en hebben we onze ogen uitgekeken, wat een hoop boten op het water en een hele mooie omgeving. Bij de tweede stop aangekomen werd ons een lekker lunch voorgeschoteld en ook hier weer lekker ramboetans gegeten! Terug op de boot begonnen we aan het laatste stuk naar Vinh Long, daar aangekomen zijn we met een bus naar Chau Doc gebracht. Deze rit duurde zo’n 2 uur, we hadden hier weer een andere kleine bus met ook een andere chauffeur, we denken dat hij les heeft gehad in Indonesië want erg constant op het gas was hij niet, tijdens onze vakantie van vorig jaar hebben we dat vaker mee gemaakt. Het was een lange en hobbelige rit waarbij de billen vaak zat los zijn gekomen van de “bankjes”. In het donker zijn we aangekomen bij het hotel waar we deze nacht verblijven.

Weer een heel gedoe met het hotel, iedereen heeft altijd wat te klagen, het enige waar wij over klaagde was dat we onze paspoorten niet achter willen laten die houden we gewoon zelf bij ons, deze discussie hebben we al in menig hotel gehad maar uiteindelijk hebben we tot nu toe elke keer ons paspoort netjes terug gekregen. Snel wat gegeten in het hotel want we konden niet meer weg vanwege een flinke hoosbui die overkwam, gelukkig was deze snel weg waardoor we nog even buiten het hotel konden kijken en we een leuk koffie zaakje gevonden hebben om nog even te relaxen.

Vanavond vroeg naar bed want morgen worden we om kwart voor 7 al bepakt verwacht om te vertrekken richting Phnom Phen, we gaan dus de grens over naar Cambodja en laten Vietnam voor nu even achter ons, op naar een nieuw land vol nieuwe avonturen!

Groetjes,
Ron & Claud