Vroege tempeltocht - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu Vroege tempeltocht - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ron en Claudia - WaarBenJij.nu

Vroege tempeltocht

Blijf op de hoogte en volg Ron en Claudia

25 September 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag een vroege dag, de wekker gaat al om kwart over 3, we worden namelijk om 4 uur al opgehaald. Na ons werd nog een Frans stelletje opgehaald, waarna we vertrokken om de zonsopgang te bekijken vanaf een heuvel die op de Borobodur kijkt. Om 5 uur aangekomen hebben we heerlijk zitten genieten van de een super mooie zonsopkomst, dit is wel het vroege opstaan waard! Na een uur te hebben zitten genieten gaan we op bezoek bij het dorpje op de berg, hier worden we verwelkomt door een stel dat allemaal lekkere dingen voor ons heeft klaar gemaakt en neergezet, heerlijke pisang goreng, papaya etc. Onze gids stond in de LP aangeschreven zonder dat ze er eigenlijk vanaf wist, ze werd dus steeds voor tours gevraagd totdat haar verteld werd dat ze in de LP stond. Ze is daardoor zelf maar tours begonnen en ze leert ook de lokale mensen Engels en verteld ze hoe ze meer toerisme kunnen krijgen en dus ook meer inkomsten. Daarna lopen we een stuk de berg af om het land te zien, tabak planten, rijst, fruit en groente wordt er verbouwd, heel leuk om dit zo te zien, we worden vergezeld door een vrouw die nu Engels leert via onze gids, een heel mooi project zo. Onderweg zien we nog een brommer voorbij komen met aan beide kanten een soort wasmanden hangen, hierin wordt van alles vervoerd, zo ook deze morgen twee geiten! Na nog wat in het dorpje te hebben rond gekeken en wat lokaal werk gezien te hebben (potten bakken) vertrekken we richting de Borobodur.

De Borobudur is de eerste tempel die we bezoeken, een gigantisch bouwwerk gemaakt van lava gesteente voor de boeddhisten. We hebben elke terras rond gelopen en uiteraard genoten van het uitzicht. Na het bezoek van de Borobudur hebben we een heerlijke Soto als ontbijt gekregen, dat smaakte erg goed en we hadden weer energie voor de volgende trip. Op naar de Prambanan, een tempel voor het hindoeïsme, het bestaat uit 80 tempels waarvan het overgrote deel verloren is gegaan door diverse aardbevingen, er staan er nog zo’n 8 overeind en je kan er nog maar 4 betreden ivm instortingsgevaar, desondanks blijft het indrukwerkend om te zien hoe ze de tempels hebben gebouwd zonder machines en kranen.

Na de tempels hebben we ons laten afzetten in de grote hoofdstraat van de stad om nog wat rond te lopen, we zijn langs diverse shops gekomen en vooral de Batik is hier erg populair onderweg bedachten we dat we net zo goed naar het hotel konden lopen ipv een taxi te nemen, tot onze grote spijt hadden we ons erg verkeken op de afstand….. na een grote wandeltocht zijn we uiteindelijk aangekomen in onze wijk en besloten we nog een laatste drankje te doen met onze inmiddels franse vrienden, we hebben heerlijke bintang-time gehad en besloten na een opfrisbeurt ook maar met z’n 4en te dineren. Het zijn de eerste fransen die we ooit ontmoet hebben die behalve vriendelijk zijn ook goed Engels spreken. We hebben heerlijk gegeten en getafeld, uiteindelijk zo gezellig dat het veel te laat werd om jullie nog te reporten, vandaar vertraging.

GRTZ
Ron & Claud

• 26 September 2012 - 19:22

Leon & Ilse :

Hahaha kudo's voor de Fransen! Al blaren inmiddels of valt het mee? Ben benieuwd naar jullie volgende blog!

X van ons